|
|||
|
|||
Grekisk skvalmusik
På nästan alla tavernor och i butiker spelas samma trista Grekiska potpurri - ett hopkok av de populäraste och mest kända sångerna genom åren.
Är det så att taverna och butiksägarna TROR att detta är vad "folket"(turisterna)vill ha,eller är det ren slöhet att bara låta skivan gå om och om igen? Vad tror ni? |
|
||||
|
||||
Sv: Grekisk skvalmusik
Jag tycker inte den är trist. Tycker det är rätt rogivande att sitta på en taverna och spana ut över havet, samtidigt som musiken lågmält tonar fram i bakgrunden.
Huruvida det är samma skiva (eller playlist), låter jag vara osagt. Jag bara njuter... /Netwolf |
|
|||
|
|||
Alltså, jag älskar grekisk musik! Har just spelat igenom en av Vaggelis Konitopolous skivor - Ö-musik.
Det jag menar är att det är "Greatest hitscovers" som ofta är instrumental,som upprepas hela tiden.Lite tröttsamt tycker jag.Plinkeliplonk liksom om och om igen! |
|
|||
|
|||
Jag håller med dej. Tycker också det kan vara lite tröttsamt. Men jag tror faktiskt inte att det bara är ägarna som TROR att många vill höra dylikt, utan att det faktiskt ÄR så att det går hem i många läger.
Ett exempel på att det dock inte alltid måste vara så är ju taverna Malamatenia i Tinos stad. Där är det äkta originalrembetikamusik (framförallt Markos Vamvakaris) som strömmar ut ur högtalarna! |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|||
|
|||
Enig med Karin!
Det er mange grunner til å holde seg unna turisttavernaene og -butikkene, og bare en av dem er musikken |
|
||||
|
||||
Jo, nog får man ofta bakgrundsmusik med de kända Theodorakislåtarna i rak följd. Tips: fråga om de inte är vänliga och byter skiva, jag tror det uppskattas att man intresserar sig.
|
|
||||
|
||||
Ibland har jag frågat efter någon speciell artist eller musik och det har gladerliken plockats fram Och tex på Pelagos så frågar Xronis ofta gästerna vad dom vill höra för låt, live förstås
Riitta, nöjd med musiken |
|
||||
|
||||
Malamatenia är ett utmärkt exempel på en taverna som spelar musik som gör att jag stannar kvar länge.
|
|
|||
|
|||
Självklart finns det många ställen som spelar äkta och bra musik.Jag har faktiskt bett om annan musik på flera ställen och fått gehör för det, men jag tycker ändå att "skvalet" överväger.
Jag har rest i ö-världen sedan sent 70-tal och besökt en hel del öar och fastland,så jag har lite perspektiv. Även jag kan nämna flera exempel på öar och ställen där man spelar "äkta" musik - alltifrån cool jazzmusik till rembetikon osv. och inte att förglömma Ios club med fin klassisk musik. När vi reser i höst,ska jag försöka göra lite research för att se om mitt första inlägg stämmer eller överväger. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som snart sitter där igen! |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag med..längtar!!.. |
|
||||
|
||||
Hur är det att lyssna på radion här hemma i Sverige???usch o tvi!
Hittade ett tips här på Peggy Zina och fastnade till hennes musik o hittade en massa annan bra musik...men många tavernor spelar ju mest europa pop numera...dvs.svensk radio upprepning...Jag kan inte vara utan bra musik,trots det att jag inte gillar att dansa Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin bara en vecka kvar på Karpathos! |
|
||||
|
||||
Kan inte svara på det, eftersom jag bara lyssnar på grekisk radio, via datorn, när jag är hemma i Sverige. www.e-radio.gr och sedan Greek Laiko för att sedan växla bland stationerna där.
I bilen har jag radion inställd på Rockklassiker... Karin |
|
|