Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-05, 21:12
meltemi meltemi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2012
Standard Svårt att hitta 3 veckors resa.

Vi har sökt tre veckors resa på sista minuten, veckorna 35-37.
Men helt utan resultat.
Enkelresa kan man hitta, men hur är det från Grekland när vi ska hem.
Finns det enkelresor därifrån.
Vart vänder vi oss att få en resa hemåt?
Kan någon tipsa oss.
Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 21:38
bopia bopia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: Svårt att hitta 3 veckors resa.

Kolla på Norwegian, de flyger från Aten flera gånger i veckan under september, vi flyger med dem från Aten den 10/9 till Arlanda, ...hoppas det kan vara till någon hjälp.

bopia
Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 23:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av meltemi Visa inlägg
Men helt utan resultat.
Kan någon tipsa oss.
Två sökmotorer för flygbiljetter som jag tycker är bra är:

momondo.se

eller

destination.se

Även respektive flygbolags hemsidor funkar ju bra. T ex SAS, Aegean, Norwegian mfl.

Där kan du själv välja om du vill söka på enkelresa eller turoretur. Även om jag ska ha ToR så brukar jag kolla på enkelresor i vardera riktningen. Då kan man även pussla med alternativa avreseorter för de båda riktningarna.

Min erfarenhet är att det på hösten, slutet av säsongen, är lite lägre priser på utresorna och lite dyrare hem. På våren är det tvärt om. Tillgång och efterfrågan!

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 00:01
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

En snabb sökning gav priser på runt 1500 ATH-ARN vecka 37.
På fredagen finns faktiskt en resa för under 1000-lappen om man tar en övernattning i Kalamata
Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 07:06
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av meltemi Visa inlägg
Men helt utan resultat.
Kan någon tipsa oss.
På Airtours finns det enkelresor från Sverige också enkelresor till Sverige som man markerar till vänster på startmenyn.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 09:00
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Annars går det alltid att ringa och fråga... det brukar jag göra om jag vill resa utanför de möjligheter som finns på sajterna.
Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 10:21
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det är ju så i stora drag med charterflygen att i början på säsongen så får det gå med tomma flyg tillbaka till de destinationer som har en swommarsäsong. Det motsatta gäller i slutet på säsongen. Så de säljer nog inte några enkelresor från dessa destinationer i slutet på säsongen och rimligtvis så är nog lite svårare att hitta billiga reguljärflyg hem då också.
Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 22:07
meltemi meltemi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2012

Tackar för alla svaren!!!!!
Nu hittar vi säkert.
Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 13:22
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Jag använder mig av www.flygresor.se eller www.bokasmart.se eller www.solfaktor.se

För hotell www.booking.com

Ingela
Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 21:57
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Pussla med olika flygbolag...både charter och lågprisbolagen. Har du möjlighet att åka ut från en flygplats och hem till en annan är det bäst för att få ihop det så billigt som möjligt. Alla Charterbolag har oneway åt båda hållen...och om du inte hittar där så kolla Ryanair och Norwegian... Nu vet jag ju inte om du ska till ett resmål som det går charter till iofs...
Jag bokar aldrig med sökmotorer...det blir aldrig lika billigt

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 00:57
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Pussla med olika flygbolag...både charter och lågprisbolagen. Har du möjlighet att åka ut från en flygplats och hem till en annan är det bäst för att få ihop det så billigt som möjligt. Alla Charterbolag har oneway åt båda hållen...och om du inte hittar där så kolla Ryanair och Norwegian... Nu vet jag ju inte om du ska till ett resmål som det går charter till iofs...
Jag bokar aldrig med sökmotorer...det blir aldrig lika billigt

// Malin
Du bokar alltid med flygbolagen? Och det blir billigare?
Sorry, men det tror jag när jag ser det...
Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 07:36
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Enligt min erfarenhet: det kan vara billigare ibland o boka direkt från flygbolaget, men inte ofta det är så, Swiss är ett lysande undantag, där är det ibland billigast köpa direkt aw Swiss, ibland billigare via SAS och de andra gångerna via sökmotor, Ryanair säljer väl bara biljetter själva, Norweigan ser man ibland i sökmotorerna kanske så att de är billigare köpa direkt?
Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 09:21
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Du bokar alltid med flygbolagen? Och det blir billigare?
Sorry, men det tror jag när jag ser det...
Ja du får ju tro vad du vill men att pussla mellan flygbolag och olika avreseorter är det bästa...Visst det kräver lite arbete men jag betalar sällan över 500 kr för en enkelbiljett Har fått flera biljetter för 298 kr hos Fritidsresor och liknande pris hos Ving. Med Ryan air flög jag för 129 kr en gång...inkl. avgifter Norwegian har också kanonpriser om man bokar när resorna släpps, då enkel brukar ligga på drygt 400 kr.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att det inte skulle va billigt att boka med flygbolagen... Man bokar väl alltid hos flygbolagen om man inte åker via en charterarrangör... Och visst jag bokar ju inte direkt av flygbolagen när jag åker endast flygstol med tex Fritidsresor för då bokar jag ju på deras hemsida
Men förklara gärna vad du tror blir billigare...

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 14:01
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Hej oftast bokar jag via en internetresebyrå såsom flygstolen, seat24 och allt vad dom heter, då bokar man ju inte direkt från flygbolget utan med en resebyrå som mellanhand, att boka direkt via flygbolaget tolkar jag som att tex gå in på swiss.com och boka direkt från dem.
Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 14:39
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Hej oftast bokar jag via en internetresebyrå såsom flygstolen, seat24 och allt vad dom heter, då bokar man ju inte direkt från flygbolget utan med en resebyrå som mellanhand, att boka direkt via flygbolaget tolkar jag som att tex gå in på swiss.com och boka direkt från dem.
Jo jag förstår det men sökmotorerna pusslar ju inte ihop så som man själv har möjlighet att göra... Då måste jag ju välja en avreseflygplats och kan inte kryssa i att jag vill återvända till en annan. Det billigaste de letar upp brukar dessutom vara med en eller flera mellanlandningar och det är jag sällan intresserad av... Jag vill va på plats inom 4 timmar
För en dryg vecka sedan satt vi på Kreta och en person var tvungen att åka hem tidigare...de hade sökt enkelbiljett på varenda sökmotor och inte hittat någon under 4800 kr Jag gick då in på flyg "en väg" på de vanliga charterbolagen och hade efter 2 minuter hittat Chania-Landvetter för 500 kr på Langley Travel Den biljetten kom knappast upp i någon sökmotor... En ganska tacksam hemresenär var det kan jag säga

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 16:06
Mikke Mikke är inte uppkopplad

...ofta flyger jag hem från Rhodos med Fritidsresor.
Kika in på deras startsida och klicka sen på sista-minuten-länken.
Den sida som då kommer fram ska du kika uppe i högra hörnet. Där ståre: enkelresor för 298 SEK och det finns både FRÅN och TILL Svärje...;-)
Lycka till ""
Mikke
Svara med citat
Gammal 2013-08-10, 12:33

Nilam, kan du inte skriva ned de Charterbolag du brukar leta i. Jag visste inte ens att Langley fanns..

Sedan kan man (om man bor i Skåne) också boka med Danska bolag. Min kompis hittade lägenhet för 1 vecka i September för under 7000 för 2 pers till Santorini. Och Apollo villa ha 11000 för en liknande lägenhet. Nu bor dom ju i Höör och kan ta sig enkelt till Köpenhamn via tåg.

Ingela
Svara med citat
Gammal 2013-08-10, 15:29
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Nilam, kan du inte skriva ned de Charterbolag du brukar leta i. Jag visste inte ens att Langley fanns..

Sedan kan man (om man bor i Skåne) också boka med Danska bolag. Min kompis hittade lägenhet för 1 vecka i September för under 7000 för 2 pers till Santorini. Och Apollo villa ha 11000 för en liknande lägenhet. Nu bor dom ju i Höör och kan ta sig enkelt till Köpenhamn via tåg.

Ingela
Jag som har lika långt till Oslo som till Göteborg söker ju även på de norska sidorna
De charterbolag som jag letar på är Ving, Fritidsresor, Apollo, Langley och Airtours... Och lågprisbolagen Norwefian och Ryanair
Ser att Fritidsresor försvårat det lite för oss att hitta men "en väg" från Sverige är fortfarande enkelt att hitta, men enkel till Sverige måste man söka i "rutan till vänster": enkel, endast flyg från resmålet man vill hem från...

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 09:30

Tack Nilam!
Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 09:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag tycker att det har varit ont om billiga enkelbiljetter i år o man inte är fri att åka när som helst och inte kan boka lång tid innan. Var betydligt bättre för några år sedan. Både Ving och speciellt Fritidsresor har få destinationer i Grekland. För oss som bor i Norrland finns det däremot gott om resor till Turkiet som charterarrangörerna satsar stor på. Har enbart tittat på Arlanda och norrlandsflygplatserna och ni som bor i södra Sverige har ju en annan tillgänglighet till många flygplatser.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.