|
|||
|
|||
Ringa från Grekland
Är det någon som vet hur mycket det kostar nu att ringa med mobilen från Kreta? Har läst att priserna är sänkta. Och vad är det som styr vilket telefonbolag som man får använda. Det verkar vara olika. Min man kan få ett och jag ett annat!!!!!
|
|
|||
|
|||
Sv: Ringa från Grekland
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni...onen-i-EU/#hur mycket samtal
Max 2.53 kr minut och max 0.74 att ta emot De flesta operatörer tar väll ut precis under pristaket |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har samma minutpris i Grekland som hemma i Sverige. Det enda som skiljer är att det tillkommer en startavgift på 9,95 SEK. |
|
|||
|
|||
Jag har Telia, och jag har för mig att det ena telebolaget hette Cosmote eller nåt sånt. Men det finns också två andra som brukar komma upp.
|
|
||||
|
||||
Har man Telia i Sverige är uppkopplingen på Cosmote i Grekland, men den kan också gå över på Wind eller Vodafone Gr emellanåt. Jag har Telenor (med Passport) och det är ju Vodafone utomlands, men samma där, ibland går uppkopplingen över på annat bolag. Råkar det ringa då eller man t ex sms:ar sker debiteringen från det andra bolaget istället och jag får inte de priser som gäller på Passport.
Och så är det Turkcell som man får se upp lite med. I mitten av juli satt vi på Thea's Taverna i Nas (Ikaria) och rätt som det var kom det sms med "Välkommen till Turkiet"! Celbe |
|
||||
|
||||
Jag har också Telia och brukar använda det bolag som kommer upp. Ingen idé att lägga ner möda på att kolla vad som är bäst när priserna skiljer så lite mellan bolagen om man inte är storkonsument av telefoni.
Eva |
|
||||
|
||||
För mig skiljer priset mycket. Jag betalar 29 öre/minut när jag ringer från Grekland till Sverige. Om jag inte har koll på vilket bolag jag ringer från kan priset bli bra mycket högre. (Telia kostar 2,49 kr/min.)
|
|
||||
|
||||
Jag ringer så lite speciellt på semestern så jag har inte ens brytt mig om att kolla upp priset. Jag ringer från ett företagsabonnemang dvs min arbetstelefon som jag kan använda privat. Betalar naturligtvis för de samtal jag ringer. Kanske de har ett bättre avtal. Räkningen brukar inte vara särskilt stor. För att kunna använda mobil i norrland på lite oilka ställen har Tela varit det enda alternativet. Vet inte om det ändrat sig men tror inte det. Vodafone brukar bara gå att använda i tätbefolkade områden.
Bäst att Nekjam inte följer mitt råd då kanske utan kollar upp priset innan. För den som är borta länge är det ju också nödvändigt på ett annat sätt än för oss som bara är 1-3 veckor och inte ringer så mycket. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Har dock inte alltid suttit och utifrån samtalsspecifikationen kontrollräknat minutpriset på varje samtal. Men menar du då Janne att ovannämnda villkor kan bli överspelade av att samtalen ibland hamnar via annan operatör även om man har Passport??? Masse PS Såg nu ovan att det är vad Celbe tydligen råkar ut för. Låter ju skumt. I beskrivningen på Telenors hemsida kan jag inte hitta något som tyder på att det skulle vara så. Då kan man ju fråga sig vad Passport-tjänsten är värd. Får gå in och kolla nästa gång jag är nere. DS Senast redigerad av Masse den 2013-08-23 klockan 14:06. |
|
||||
|
||||
Citat:
Sambon har Telia och emellanåt går det över på Vodafone och Wind istället för Cosmote. På den senaste räkningen finns bara debitering från Cosmote så jag kan inte göra en jämförelse. Celbe |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Nähädå! På Tilos var det likadant när vi vandrade till Lethra. Där fick vi upp turkisk operatör, likaså när vi gick på vandringsstigen till Ghera
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Du behöver aldrig fundera på vilket nät du använder. Kan du använda Telenor Passport i det landet du befinner dig i så gäller Telenor Passport för alla operatörer där. Så nu ska jag sluta bry mig. |
|
|||
|
|||
Citat:
Ylvan |
|
|||
|
|||
Citat:
Det är lurigt det där för en som vi mötte på stranden pratade i mobilen och vi sa till hennes man som stod bredvid att kolla operatören och hon hade turkisk sådan! Blev nog dyrare än hon tänkt sig Lissi |
|
|||
|
|||
Jag som bara har en vanlig telefon (ingen smartphone) och längtade efter att prata med barnbarnen lite (och det kan ta lite tid för dem att berätta saker) ringde på det antika sättet. Köpte en nummerkod i kiosken på torget i Livadia för 5 euro och ringde från en av telefonkioskerna. Fick strax över 3 timmars samtalstid för den summan. Det räckte hela min vistelse (tre veckor) och blev över. Ett litet tips
Ylvan |
|
|||
|
|||
Tänk, så gjorde man ju alltid förr!! Himla smart egentligen och då vet man vad allt kostar.
Förra resan till Tilos hade min telefon "roamat" på nätet vid många tillfällen och jag hade ingen aning om att inte den inställningen var borta eftersom jag "ärvt" telefonen av maken Det kostade ca 500 kr!!! Sura pengar. Nu har jag en gammal hederlig doro som jag letade fram i en låda Lissi - som nog snart byter telefon igen |
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Citat:
Dessutom stänger jag av min mobil för datatrafik när jag är utomlands. Detta eftersom jag då jag kom hem från senaste besöket på Fuerteventura förärades en faktura som innehöll debitering för surf. Eftersom jag visste att jag inte surfat ett enda dugg så kollade jag specifikationen och fann debitering varje dag. Förvisso inga långa stunder men det blev ändå 176 spänn för ingenting. Det berodde på diverse appar mm som finns inlagt i telefonen från början, vilka regelbundet kopplar upp för automatisk uppdatering. Operatören var vänlig och krediterade mig för beloppet och jag lärde mig att stänga av datatrafiken. Kan då inte heller sända MMS, men det får man stå ut med, eller slå på och av när man MMS-ar. Man blir tydligen aldrig för gammal för att lära sig! Masse |
|
||||
|
||||
Jamen det var ju på Tilos...
|
|
|