|
||||
|
||||
Alkoholinköp vid resa till Grekland
Någon som vet när reglerna ändrades för taxfree köp av alkohol vid charterresa till Grekland. Blev lite fundersam när jag beställde lite taxfree varor inför vår resa till Karpathos nu i september och fick då beskedet att vid resa till K ingen alkoholförsäljning, men väl vid återresa till Sverige????
Är inte både Grekland och Sverige medlemmar i EU???? Nu gör det ju inte så mycket, men man kan ju undra! Förra året blev det bara en vårresa till Korfu och då vill jah minnas att det fungerade. BOKA |
|
||||
|
||||
Sv: Alkoholinköp vid resa till Grekland
Tax free är inte tillåtet inom EU.
När du köper alkohol är den beskattad. I Sverige gäller monopolets regler. Därför är alkohol på Arlanda a big no no! När du köper s k "taxfree"sprit på flygplatser runt om i EU så är den skattad. Blir ändå väldigt billigt i t ex Spanien och Tyskland. Dyrare i t ex UK och Grekland som har hög alkoholskatt. När det gäller flygbolagen kan det även ha att göra med hur dom väljer att distribuera det. En hel del mängd alkohol med ombord innebär högre bränslekostnader. Många parametrar här serru. |
|
|||
|
|||
Det är det mest korkade som finns, detta att fylla planet ner till semesterortern med kassar fulla med sprit som sen ska tillbaks igen Tala om miljötänk....fast det är ju illa nog att man själv flyger
Lissi |
|
||||
|
||||
När vi åkte ner i maj fick vi beställa taxfreevaror både på ner- och på hemresa. Nu i september -bara till hemresa. När jag frågade fick jag till svar att det var nya EU regler.
|
|
||||
|
||||
Håller med Para poli. Tvivlar på att det är EU-regler som gör detta. Åtminstone inte skatte- eller tull-regler. Jag har stött på fenomenet även tidigare år. Tror nog mera på att det är flygbolagen som inte vill frakta det fram och tillbaka i onödan. Och för att täcka behovet på resmålet så finns ju oftast där att köpa till ungefär samma priser.
Masse |
|
|||
|
|||
Det måste ju ha med flygbolagen att göra. Nu när vi ska åka till Kreta så får vi förbeställa både på ner och hemresan. Vi åker med Fritidsresor och Tui Fly
|
|
|||
|
|||
Flyger man från Norge är det helt ok att gå in och shoppa när man landat på hemresan... Å andra sidan får man inte ta med så mycket när man sen ska passera gränsen över till Sverige...
nickelena |
|
||||
|
||||
Det är nog så att det har en del med vilken flygbolag man anlitar. En av våra söner åker till Rhodos med Ving om några veckor och även där går det att köpa på både ner och hemvägen. Flygbolaget med Ving är ju Tomas Cook.
Men som sagt det är ingen stor fråga, man blir bara lite konfunderad. BOKA |
|
|||
|
|||
En fråga. Varför köper ni vin/sprit/öl på väg till Grekland? Säljer de inte alkohol i Grekland? Jag har aldrig förstått det där att man släpar med sig sk. taxfree sprit med sig till semesterorten. Jag har alltid fått köpa öl eller vin i de länder jag besöker. Jag har aldrig heller fått ngn. erbjudande om förhandsbeställning. Visserligen åker jag aldrig med charterflyg, där tycks det finnas dessa "erbjudanden".
|
|
|||
|
|||
Ibland har man ju landat rätt så sent på kvällen - då är det skönt att inte behöva ge sig ut för att leta efter något kvällsöppet ställe efter ginnen till den "obligatoriska" gin och tonicen på balkongen
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det enda jag behöver vid framkomsten är en flaska vatten och det finns ju överallt. Gillar att använda mig av de lokala produkter landet har att erbjuda. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Jag bokar alltid flyg så att jag är framme på Samos på eftermiddag, har aldrig anlänt till Grekland på kvällen. De går att resa till alla platser i Grekland som har flygfällte så att man är framme på eftermiddag. Efter ankomst handlar jag vatten och en six-pack grekiskt öl. Butiken är bara 250 m från vår "stuga" på Samos som vi har hyrt sedan 2006. Före de på olika små icke massturistiska ställen runt om i Grekland från 1990. Att dricka annat starksprit än ouzo (tex. gin) i Grekland är nästan straffbart.
|
|
|||
|
|||
Vi är så "tråkiga" att vi bara har flugit charter till grekland och då är det bara att "gilla läget"
Citat:
(Raki är väll OK med hoppas jag ) //Å |
|
||||
|
||||
Vi ska oxå åka till Kreta med Fritidsresor (Tui Fly), dock med avresa från Kastrup och vi får inte beställa någon alkohol till nerresan. Inget stort problem men det är underligt att det är så olika regler mellan bolag och avreseorter.
|
|
|||
|
|||
Jag fattar fortfarande inte varför man ska släpa ner dricka på nerresan när allt finns att köpa på plats och ofta billigare....eller ÄR starkspriten så mycket billigare genom flygbolaget?
Själv dricker jag bara ouzo som starksprit och DEN är ju billigare i Grekland. Lissi |
|
||||
|
||||
Det eneste vi i blant kjøper med til Hellas er Løitens Linje Aquavit som gave
|
|
|