|
||||
|
||||
Sv: Chania, köpa musik
CD-skivorna saknar jag inte alls, däremot kan jag sakna LP-skivorna ibland. Kommer ihåg känslan, när man köpt ett nytt album och spelade plattan. Bara feelingen att sätta ned pickupen och höra musiken (oftast) för första gången. Sen läste man texterna på "skivskyddet" och beundrade bilderna i konvulutet. Ofta stod där en massa fakta om artisten och ibland var där även en poster med.
Glömmer aldrig den gången, jag köpte en Lundellskiva och upptäckte att A-sidan var pressad på bägge sidor. Jag bytte den, trots att jag visste att jag förmodligen satt på en dyrgrip, men på den tiden var man fattig och B-sidan ville man allt höra direkt.. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
|||
|
|||
Ni som har Lp skivor har ni jämfört samma inspelning på Cd .En del säger att dynamiken är bättre på Lp skivan .Har lyssnat en del på Radio Lidingö med Gert Palmkrantz o co med g.a inspelningar som har en närvarokänsla som man sällan hör annars,progr. heter f.övr .Happy Jazz.Detta liknar kanske den g:a debatten rörförstärkare kontra transistor .Men vore roligt om någon hade åsikter.Hälsn från Kreta där vi fortfarande badar + 23 r i vattnet idag .Jan.
|
|
|||
|
|||
Tog mig för att räkna mina grekiska LP-skivor nu. Det var 178 stycken. Jag lyssnar fortfarande på dem och ljudet är finfint.
|
|
||||
|
||||
Om jag ångrar mig, vilket jag inte tror, så är det bara att gå upp på vinden och hämta skivorna igen, och köpa en ny musikanläggning.
Citat:
Citat:
LP-försäljningen ökar faktiskt, och det är kul tycker jag. Citat:
Jisses, det var många LP det! Jag har ett fåtal grekiska LP, mest Dalaras. Mina grekiska CD-skivor har jag mestadels köpt på Nostos som ligger i Fira på Santorini, och på Jukebox i Chania. Mycket bra affärer! |
|
|