|
||||
|
||||
Det här med bostäder
Surfarde runt lite i Google Earth, detta eminenta program. Givetvis i Grekland. Hamnade av alla ställen i munkrepubliken Atos. Hittade detta mysiga ställe längst ut på udden. Alltså, ibland undrar man hur folk tänker. Varför bygga just där?? Visserligen får man säkert vara ifred, men ändå?
Googlade lite på munkrepubliken och fick mig ett gott skratt till minnes, av vad som dök upp i sökresultatet /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Det här med bostäder
Å den här var ju ännu värre!
|
|
|||
|
|||
Jag och dåvarande maken åkte faktiskt en rundtur utanför munkhalvön i slutet på 90-talet. Tror det var 1997, samma år som Thessaloniki var Europas kulturhuvudstad. En fascinerande tur med vyer av otroliga kloster. Jag förstår faktiskt de män som försöker få tillstånd att att vitas där. Jag köpte faktiskt då en otroligt intressant bok skriven av Sotiris Kadas om Mount Athos och alla kloster där. Om jag minns rätt finns 47 kloster där, det ena märkligare än det andra.
I Thessaloniki såg vi en utställning, med skatter och ikoner från några av klostren och jag kan bara säga att utställningen var otroligt intressant och hårt bevakad då föremålen var helt unika. Alldeles bestämt köpte jag en CD-skiva med vacker (?) munksång också i byn som gränsade till halvön. Arne, du missade nog något som inte sökte tillstånd! Lissi |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Göran Schildt besökte ön med Daphne Någon gång på 5 0-talet .Med på färden var hans fru och en god manlig vän .Båten fick lägga till men frun fick inte gå iland ,hon bevakades av munkar hela tiden .De två männen gjorde besök i olika kloster och sov över,och fick löss som minne från klostret.Allt berättat från minnet ,boken ,minns inte titeln lästes för över 30 år sedan .Så ev felaktigheter får ursäktas,Skrivet fr ett kallt och blåsigt Kreta C:a 10 + kl 0900.
|
|
|