Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-09, 10:40
Polarmannen Polarmannen är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Ryggstödsfällning på flygplan

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..och om Du bemödat Dig om att läsa mitt inlägg ordentligt när Du ändå citerar det så står det att det inte borde vara något problem OM MAN KONFERERAR MED DEN BAKOMVARANDE!!! Vilket betyder att om jag frågar och personen säger att det är helt ok, (och kanske även själv fällt sitt), varför skulle jag låta bli då?? För att Du har långa ben???
Jag har aldrig fällt en stol utan att fråga , men tydligen har andra råkat ut för sådana och DET ska inte jag ha skit för!

Läs ordentligt innan Du svarar tack! Huruvida jag sen är ödmjuk eller inte mot personer med långa ben vet Du inget om!

Lissi - som FORTFARANDE aldrig fäller utan att ha frågat innan!!
Men hallå Lissi du skriver ju! "Likaväl som en normallång betalat för att kunna fälla så får en väldigt lång "stå ut med omaket" i de extremfall man inte kommer överens"

Det tolkar jag som att personer som har långa ben får skylla sig själv att man är född med långa ben och att bara för det går har personen framför rätt att fälla bak ryggstödet, istället får den långbenta ta smällen att ha 4timmar konstant smärta i knän för att någon ska få lägga bak sitt ryggstöd för bättre komfort. Varför kan inte personen framför vara empatisk och förstå problematiken för långbenta. LOVAR att ingen långbent gör detta för att bråka.

Har varit i en dispyt trots otroligt många resor, med en person framför och det slutade med att hen fick fälla upp ryggstödet då det enligt flygbolaget inte fanns någon rätt att fälla bak ryggstödet då det för mig helt omöjligt skulle gå fortsätta resan. Har sett andra som bråkat om detta och då har man placerat om vissa personer. Ofta den som vill fälla bak ryggstödet.

Problemet kommer fram då man inte frågar och trycker bak ryggstödet så att personen bakom först och främst inte är beredd och sedan gör sig illa, eller att man skiter i personen bakom inte vill att man fäller bak ryggstödet. Om man istället frågar flygvärdinnan brukar de gå att byta plats i planet.
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 10:45

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag mår illa när jag läser allt elakt som skrivs här!

Att Lissi skulle vara egoist och inte visa hänsyn till andra..det finns ingen mer omtänksam och hjälpsam person än hon!
Jag är helt säker på att hon skulle respektera om någon nekade henne att fälla ett säte!

Sunny
Jag tvivlar inte på att Lissi är en jätte bra person och är väldigt empatisk. Läs igen vad hon skrev så förstår du varför jag reagerar. Hon skriver att om det blir bråk får den med långa ben skylla sig själv och stå ut med att framförvarande fäller bak ryggstödet.....
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 12:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Var det en (god?) ide om den som har lange ben, eier problemet, henvender seg til personen som sitter på setet foran, f ø r flyet letter, og spør om vedkommende kan la være å felle ned setet sitt og årsaken ?

Om hele denne diskusjonen (som det også er helt frivillig å følge/lese )
vil jeg si : ER DET MERKELIG AT DET BRYTER UT / ER KRIGER I VERDEN ?

Senast redigerad av kari den 2014-03-09 klockan 12:29.
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 12:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Jag mår illa när jag läser allt elakt som skrivs här!

Att Lissi skulle vara egoist och inte visa hänsyn till andra..det finns ingen mer omtänksam och hjälpsam person än hon!
Jag är helt säker på att hon skulle respektera om någon nekade henne att fälla ett säte!

Sunny
I STEMMER 100%
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 12:24
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Jag är inte speciellt lång...bara 1.68..men har problem med ryggen...jag fäller stolen..om de som sitter bakom tycker nåt annat så är jag lyhörd..
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 12:56
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Jag är inte speciellt lång...bara 1.68..men har problem med ryggen...jag fäller stolen..om de som sitter bakom tycker nåt annat så är jag lyhörd..
Skulle precis skriva att jag har vissa problem med ryggen som gör att jag behöver fälla stolen en stund då o då (för av avlasta och sträcka ut rygg o höfter) Läser igenom inläggen innan, INGEN har samma problem som mig (trodde jag) men så skriver du detta
Vi är många i vår herres hage, alltså är vi många som har olika problem, och tyckanden. Men för den sakens skull så ska vi väl inte behöva bli påhoppade för att vi alla är olika.
När jag behöver fälla stolen en stund så frågar jag nästan alltid om det går bra.

Irene
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 15:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Polarmannen Visa inlägg
Jag tvivlar inte på att Lissi är en jätte bra person och är väldigt empatisk. Läs igen vad hon skrev så förstår du varför jag reagerar. Hon skriver att om det blir bråk får den med långa ben skylla sig själv och stå ut med att framförvarande fäller bak ryggstödet.....
Ja, jag läste detta, men jag tycker INTE Lissi eller någon annan här har gjort sig förtjänt att bli kallad för egoist och att vara en person som bara tänker på sig själv!

Det måste ju verkligen vara extremt ovanligt att någon skulle fälla ner sätet om den bakomvarande verkligen beskrev problemet i samband med detta!

Om jag själv hade varit med om så mycket obehag på mina flygningar som Ni beskriver här, tja, då hade jag nog stannat hemma! (alltså OM jag upplevde det som att folk inte visar någon hänsyn)
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 17:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Men hallå Lissi du skriver ju! "Likaväl som en normallång betalat för att kunna fälla så får en väldigt lång "stå ut med omaket" i de extremfall man inte kommer överens"
...därmed inte sagt att JAG har fällt ryggstödet någon gång mot bakomvarandes vilja! Alltså är det inte JAG som är egoistisk och oempatisk. Det måste väl ändå vara den som gjort det som är det eller
Fast jag kanske resonerar fel. Det verkar i alla fall vara en tråd som kommer att vara länge!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 18:41

Citat:
Ja, jag läste detta, men jag tycker INTE Lissi eller någon annan här har gjort sig förtjänt att bli kallad för egoist och att vara en person som bara tänker på sig själv!

Det måste ju verkligen vara extremt ovanligt att någon skulle fälla ner sätet om den bakomvarande verkligen beskrev problemet i samband med detta!

Om jag själv hade varit med om så mycket obehag på mina flygningar som Ni beskriver här, tja, då hade jag nog stannat hemma! (alltså OM jag upplevde det som att folk inte visar någon hänsyn)
Sunny varför finns forum om man inte får uttrycka sin åsikt?? jag trodde att det var därför man skrev/läste forum för man vill veta andras åsikter om saker och ting?

JAG tycker att det är egoistiskt att fälla ner ryggstödet för att få bättre komfort om personen bakom inte vill det p.g.a för långa ben. Det är något helt annat om man inte vill...

Jag har endast varit med om detta en gång trots otroligt mycket resande och då löste flygbolaget det. Dock har jag sett andra i samma situation.

Vill avsluta med att jag är väldigt lessen att ni Sunny och Lissi , tog det så hårt att jag tycker man är egoistisk när man fäller bak ryggstödet i VISSA situationer. Va inte meningen att någon skulle ta illa vid. Jag ber om förlåtelse. Men jag hoppas att jag får fortsätta uttrycka min åsikt och för den delen även höra andras.

Senast redigerad av Polarmannen den 2014-03-09 klockan 18:53.
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 18:56

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...därmed inte sagt att JAG har fällt ryggstödet någon gång mot bakomvarandes vilja! Alltså är det inte JAG som är egoistisk och oempatisk. Det måste väl ändå vara den som gjort det som är det eller
Fast jag kanske resonerar fel. Det verkar i alla fall vara en tråd som kommer att vara länge!

Lissi
Självklart Lissi inte du men den som gör detta.
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 20:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Sunny varför finns forum om man inte får uttrycka sin åsikt?? jag trodde att det var därför man skrev/läste forum för man vill veta andras åsikter om saker och ting?

JAG tycker att det är egoistiskt att fälla ner ryggstödet för att få bättre komfort om personen bakom inte vill det p.g.a för långa ben. Det är något helt annat om man inte vill...

Jag har endast varit med om detta en gång trots otroligt mycket resande och då löste flygbolaget det. Dock har jag sett andra i samma situation.

Vill avsluta med att jag är väldigt lessen att ni Sunny och Lissi , tog det så hårt att jag tycker man är egoistisk när man fäller bak ryggstödet i VISSA situationer. Va inte meningen att någon skulle ta illa vid. Jag ber om förlåtelse. Men jag hoppas att jag får fortsätta uttrycka min åsikt och för den delen även höra andras.
Du får absolut fortsätta och uttrycka din åsikt, det har jag INTE sagt något om!!
MEN jag tar illa vid mig när man på ett forum där många av oss knappt känner varandra, blir kallad för både det ena och det andra, de "orden"behövs inte i sammanhanget för att försvara sig, det är ju också så lätt att missuppfatta det någon skriver pga att man inte känner personen.
Men jag kan förstå problematiken för Er "långbenta" men har inte hamnat i denna situationen med någon medpassagerare, på de flygningarna jag gjort upplever jag det som de flesta har sina säten fällda.

Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-03-09 klockan 20:36.
Svara med citat
Gammal 2014-03-10, 15:52
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Heja Nilam! Jag är övertygad om att du är en medkännande och ansvarsfull person. Att likna dig vid något annat för att du fäller en flygstol är lite "too much".
Jag fäller också min stol och förnekar ingen annan att göra dito. Tycker
att ämnet tar för MYCKET PLATS!!! i forumet.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 08:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Kolla länken om du är "passageraren från helvetet". Man börjar nästan undra om de har läst tråden här på Kalimera

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 09:15
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kolla länken om du är "passageraren från helvetet". Man börjar nästan undra om de har läst tråden här på Kalimera

/Netwolf
Den var bra!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 11:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Man börjar nästan undra om de har läst tråden här på Kalimera

/Netwolf
Jo det finns ju klart samband.

Att sedan sådana råd överhuvudtaget behöver lämnas visar ju hur otroligt olika vi är, även som flygpassagerare.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 17:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tänkte också på Kalimeratråden (den gamla) om att fälla sätet, när jag läste dagens GP. Det var jag som blev utsedd till barnhatare den gången
Har efter den tråden studerat flygplanssätena mer ingående och kommit fram till att för att ha obehag av att framförvarande fäller sätet så måste man ha inte långa ben utan väldigt höga Det är först ca 20 cm upp på ryggstödet, mätt från sitsen, själva sitsen är väl ca 15 cm tjock, som stolsryggen lutas in över knäna på den som sitter bakom.
I en del flygplanssäten blir det mer plats där man i de flesta fall har knäna mer plats för bakomvarande. Ni som inte kollat, gör det vid nästa flygning.
Själv tycker jag katapulten är ett värre problem än stolsfällning, jag fäller stolen, de framför mig gör det, jag har aldrig frågat om lov, ingen framför mig har någonsin frågat om lov.
Och aldrig har jag blivit ombedd att fälla upp stolen, ej heller bett framförvarande göra det.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 19:47
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Tänkte också på Kalimeratråden (den gamla) om att fälla sätet, när jag läste dagens GP. Det var jag som blev utsedd till barnhatare den gången
Har efter den tråden studerat flygplanssätena mer ingående och kommit fram till att för att ha obehag av att framförvarande fäller sätet så måste man ha inte långa ben utan väldigt höga Det är först ca 20 cm upp på ryggstödet, mätt från sitsen, själva sitsen är väl ca 15 cm tjock, som stolsryggen lutas in över knäna på den som sitter bakom.
I en del flygplanssäten blir det mer plats där man i de flesta fall har knäna mer plats för bakomvarande. Ni som inte kollat, gör det vid nästa flygning.
Själv tycker jag katapulten är ett värre problem än stolsfällning, jag fäller stolen, de framför mig gör det, jag har aldrig frågat om lov, ingen framför mig har någonsin frågat om lov.
Och aldrig har jag blivit ombedd att fälla upp stolen, ej heller bett framförvarande göra det.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 20:09
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Nä, där går min anständighetsgräns!
Iaf, apropå GP-artikeln, det där med fötterna är något som plågar mig. Är så väldans brydd att mina fötter ska lukta. Tycker om att ta av mej dojjorna. Inga större problem, brukar ha ankelstrumpor på mig. Men vid några tillfällen från Vietnam, Filippinerna och Thai, har jag haft flippisar eller badtofflor. Dom blir ju inte fräscha efter några veckor. Brukar även ha våtservetter i handbagaget, så fötterna går att åtgärda, men flippisarna...
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 22:29
Netwolfs avatar

Faktum är att jag har aldrig nånsin störts av någons fotodör på flyget, om ens märkt någon. På bio däremot.. uuurk!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-07-10, 08:45
Netwolfs avatar

Nu har det tagits fram den ultimata flygstolen, som ingen behöver reta sig på!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.