|
||||
|
||||
Mest fotograferade ställen i Grekland
M h a Panormios taggningar i Google så kan man räkna ut de mest fotograferade ställena i Grekland.
Santorini måste ju vara mest fotograferat, tänkte jag, men icke. Enligt vad jag erfar så är listan enl följande. 1. Aten 2. Santorini 3. Chania 4. Mykonos 5. Rhodos (stad) 6. Lindos, Rhodos 7. Nafplio /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Mest fotograferade ställen i Grekland
Märkligt vad man kan åstadkomma med modern teknik.
|
|
||||
|
||||
Korrigerad lista
1. Aten 2. Santorini 3. Chania 4. Korfu 5. Mykonos 6. Rhodos (stad) 7. Lindos, Rhodos 8. Nafplio /Netwolf |
|
||||
|
||||
Utslaget per antal personer i området där bilderna tagits hamnar nog Santorini överst.
|
|
||||
|
||||
Coolt, vad man kan göra!
|
|
||||
|
||||
Min egen lista:
1. Kefalonia 2. Skopelos 3. Samos Det blev samtidigt en lista av Grekiska favoriter..men det är väl så det är,trivs man riktigt bra så går kameran varm - Ser man en katt eller en blomma så knäpper man,gick någon timme bland gränderna i Skopelos stad i fjol,vips så fanns 100 kort i kameran.. |
|
|||
|
|||
Her blir jeg bare så utrolig stolt på Nafplios vegne
Athen har halve landets befolkning og masse turister som i det minste er innom en dag eller to før/etter øyhopping eller andre hellasreiser, de andre stedene er populære charterøyer og heftig annonserte reisemål, alle (unntatt Mykonos?) med internasjonale flyplasser. Og så kommer vesle Nafplio med på listen, uten at en eneste chartertur går dit, uten en flyplass i nærheten, og uten å drive internasjonale annonsekampanjer! Så når legger dere turen til Nafplio, folkens? |
|
||||
|
||||
Definitivt! Har haft det stället på listan länge nog.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
Velkommen skal du være! |
|
|||
|
|||
Jag ser att det lyser lite på Tinos också Det är förstås den fantastiska kyrkan Panagia Evangelistra som fotograferas av turister och pilgrimmer.
Ska väl själv bidra med ytterligare kort där straxt För alla som inte varit i Nafplio kan jag bara säga ÅK DIT!!! Men det kanske är så att Janne måste dit först och göra en e-guide innan fler åker ??? (Jag skämtar lite nu så bli inte upprörda) Lissi |
|
||||
|
||||
Knappast förvånande är att man kan se att det blixtrar friskt på Telendos och i Pothea på Kalymnos. Där har jag hjälpt till efter bästa förmåga.
|
|
||||
|
||||
Min personliga topplista över mest fotograferade öar är:
1. Kreta: 13292 bilder 2. Amorgos: 5079 bilder 3. Naxos: 3566 bilder 4. Santorini: 3445 bilder 5. Tilos: 3310 bilder |
|
||||
|
||||
Det är alltså så många bilder du har tagit på dessa ställen antar jag. Imponerande arkiv. Vilken tur att vi har digital teknik numera.
|
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Ja, tänk om jag hade varit tvungen att räkna dem manuellt. Det hade tagit lång tid. Nu räcker med ett musklick.
Jo, jag har backup upp på alla mina bilder, på olika hårddiskar, och sparade på olika ställen. Annars hade jag varit orolig. |
|
|||
|
|||
Det där var ju lite intressant, vi har aldrig kollat hur många bilder man tagit, bara hur många GB dom tagit upp på datorn så vi satte igång att räkna. Resultatet blev minst sagt lite överraskande.
1. Rhodos : 17 134 2. Karpathos : 4973 3. Aten/Peloponnesos : 3891 4. Naxos : 3410 5. Kreta : 1796 Det känns lite som att man sett Grekland genom ett objektiv Jag undrar bara hur sjutton du lyckas med att ta över 5000 bilder på lilla Amorgos Kalimera, det är verkligen imponerande |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag är mer imponerad av er som har så många bilder från Rhodos, det är bra många fler än jag har från Kreta, som är en mycket större ö. |
|
|||
|
|||
Haha, ja vi är nog lite åt samma håll. Ligger sällan och solar, jag är nöjd med några timmars snorkling så man får använda undervattenskameran. Eftersom vi alltid hyr bil så blir det mycket tid till att hitta nya och återvända till intressanta platser samt träffa roliga människor.
Ett sådant tillfälle var när vi som vanligt kört vilse( Rhodoskartan lämnar en del i övrigt att önska och GPSen är inte mycket till hjälp) och stöter på två jägare med 6st Vorsteh. Dom var först lite reserverade men efter att deras äldsta tik lagt sig framför Stina för att bli klappad på magen så blev dom riktigt vänliga. Blev man accepterad av hundarna så var man tydligen en bra person Vi frågade vad dom jagade och det var mest fågel + hare. Naturligtvis så visade vi bilder på våra hundar ( En Jämte/Gråhund och en Jämte/Hovawart) och förklarade stolt att dom här jagar man minsann Älg med i Sverige. Älg!? undrade dom, vad är det? Ja, ni vet, en stor hårig sak med horn, Elk,Moose you know. ???? Äsch, fram med mobil och google. Efter att vi visat bilder och berättat om vikter upp till 500kg så tittade killarna tvekande på oss en stund och nickade. Aha! ok, you hunt them with dogs, very nice. Blickarna vi fick sa tydligt att dom inte trodde för en sekund på oss Nåväl, efter lite mer prat fick vi vägdirektioner och kör självklart vilse igen efter tio minuter Får be om ursäkt för berättelse som är OT. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|