|
|||
|
|||
Växla på Forex?
Hej!
Åker till Tilos på söndag. Bankomaten är stängd där, ska jag växla på Arlanda eller ta ut i bankomat på Rhodos? Förlorar jag mycket på att växla på Forex? Mvh ElisabethK |
|
|||
|
|||
Sv: Växla på Forex?
Svar JA!
Du tjänar alltid på att ta ut direkt ur bankomat i Grekland, växla för guds skull inte till dig euro på Forex! På arlanda kan du också ta ut euro från bankomat men inte lika bra kurs som i Grekland dock! Jag tog bara ut lite euro på Arlanda så jag hade till bussbiljetten och lite fickpengar. Trevlig resa sen till fina TILOS. Sunny (som njuter på Amorgos) |
|
||||
|
||||
Det finns säkert bankomat på Rhodos flygplats, så ta ut euro där.
Om du får frågan om du vill bli "fakturerad" i EUR eller i SEK, ska du alltid välja EUR. /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Men Kimmen, jag har fått lära mig att när man handlar och betalar med kort ska man alltid uppge kronor som valuta? |
|
||||
|
||||
Citat:
Deras bankomat-hets här om året om att det inte fanns Euros nog i Grekland för att förse oss med pengar avgjorde det hela. Bondfångeri.................. Vid utlandsköp väljer jag alltid lokal valuta för det inbillar jag mig ger bästa kurs. Undantaget är Finlandsbåtar och Ålandsbåtar där det erbjuds en skamlig kurs för Euro. |
|
|||
|
|||
Man ska ALDRIG uppge kronor som valuta utomlands. Alltid lokal valuta. Uppger du kronor får du i princip alltid en skräp kurs där banken gör god affär på vinsten. Gäller både när man handlar och tar ut pengar.
|
|
||||
|
||||
Håller med övriga om att ta ut i bankomat på plats och alltid välja €uro. Växlar jag något hemma, så gör jag det på min egen bank (Handelsbanken), som ALLTID har en bättre kurs än Forex.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Vad fel det kan bli när man är övertygad om en sak. Första gången jag fick frågan, tror det var på flygplatsen i Budapest, tyckte jag det var lite roligt att få det i kronor. Sedan läste jag någonstans att det är en förlustaffär. |
|
|||
|
|||
Det går även att tjäna betydande summor pengar redan innan Greklandsresan. Det finns nämligen förmånlig växlingskurs i bankomater som ger Euro i Sverige. Man måste dock vara noga med att ta reda på vilket kort som verkligen gäller eftersom alla kortföretag inte har avtal med bankomat.se som äger i stort sett alla bankomater i Sverige.
Exempelsvis kan jag inte använda mitt ICA MasterCard för eurouttag inom Sverige då ICA inte har tecknat avtal med bankomat.se Däremot gav mitt Eurocard växlingskursen 9.29 när Forex dito var 9.45 den dagen. Varför Eurocards kundtjänst upplyste mig om 9.06 var någonting jag borde ha konfronterat dem med en självklar upplysning om felaktighet. Det läggs hur som helst på någon enstaka procent i avgift för varje uttag så det må vara hänt. Jag hakade inte på den förra tråden i samma ämne, jag har dock valt att vända Forex ryggen denna gång. På sidan bankomat.se får man svar via sökning på karta var någonstans det finns bankomater som ger Euro. Tilläggas ska kanske att den enda valören eurosedlar man får ut i Sverige (ur bankomaterna) är 20 (detta fick jag som svar via telefonsamtal med bankomat.se´s kundtjänst). / Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Vi gör aldrig om vårt misstag. Växlade till 1000 Euro på Forex innan vi åkte iväg i april. Vi förlorade 500 Skr på den affären.
Hur kan man vara så dum? Birgitta, som nu tar bussen in till chora i Naxos för att uppsöka bankomat. |
|
||||
|
||||
Vi har så gott som alltid euro kvar när vi kommer hem från en resa. Då behöver vi inte leta upp en bankomat det allra första vi gör.
Men om man ändå måste det, finns det ju nästan alltid en sådan på ankomstflygplatsen. /kimmen |
|
|||
|
|||
Vi åkte till Kreta i månadsskiftet april/maj. Innan tog jag ut lite €uro i svensk bankomat till kursen 9,37. Väl nere i Paleochora tog vi ut i bankomaten och det till väldigt dålig kurs (9,86; 9,92; 9,84). Däremot, när vi betalade direkt med kortet, blev kursen mellan 9,19 och 9,24.
Vi har haft den uppfattningen att det skall vara billigare att ta ut på plats, men nu blir man osäker. |
|
||||
|
||||
Citat:
MVH zakka |
|
|||
|
|||
I Spanien får man först en högre kurs som korrigeras när man kollar kontot. Är det inte så i Grekland. Det kan ha betydelse vilket kort man har.
|
|
||||
|
||||
Gick till byrålådan för att räkna mina €urosar, skramlade ihop 64€ och 30 cent. Alltid lika trevlig överraskning när man ska iväg...
|
|
|||
|
|||
Citat:
Ring bankomat.se´s kundtjänst och använd den information jag fick gentemot det du faktiskt har fått ut ur bankomaterna på ditt håll. Personligen tycker jag dock att sedlar i valör 20 är mer användbara särskilt i livsmedelsaffärer då vi sällan kommer upp i totalsummor i exempelvis 25-30 euro för vårat självhushåll när vi handlar för frukostar osv. MEN......är man vaksam och kikar ner i affärernas växelkassor så dräller det faktiskt ofta av både sedlar och mynt så varför gnäller de i utgångskassan över sedlar större än 20 undrar jag då??? 50 Euro-sedlar använder vi med fördel på tavernor, då får vi mer växelpengar tillbaka och tavernor anser vi vara verkliga "växlingsställen". / Hasse Senast redigerad av Hasse den 2014-05-24 klockan 21:16. |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||