|
|||
|
|||
Var ska vi sova i Aten?
Var ska vi bo i Aten om vi vill ha rätt så rymligt familjerum (två barn) och nära till lite shopping/restauranger. Vi kommer bara att ha en eftermiddag och en förmiddag i Aten på vägen hem, så sevärdheter är inte aktuellt, men lite feeling av staden vore härligt =) Nära kollektivtrafik till flygplatsen vore också skönt, och lagom pris
|
|
||||
|
||||
Sv: Var ska vi sova i Aten?
Citat:
Vi bodde i april (påskhelgen) på hotell Plaka i stadsdelen med samma namn. Då reste vi tillsammans med vår son och hans fru och bokade en "familjesvit" som bestod av 2 separata rum med en dörr emellan. Det ena rummet hade dessutom balkong. Vi betalade då lite drygt 1000:- Jättebra alternativ om man är en familj med barn men även som vi om man är två vuxna par. Det hade varit flera hundra kronor dyrare att boka två vanliga dubbelrum. Hotellet har en underbar takterass med utsikt mot Acropolis och nära till både buss och tunnelbana. Affärer och restauranger alldeles runt knuten. Du kan titta på booking.com så får du lite mer info och en del bilder. //maji |
|
|||
|
|||
Det är några år sedan jag var i Aten så informationen är kanske inte helt uppdaterad.
Hotell Adonis, Acropolis House och Niki är bra hotell i Plaka-området med gångavstånd till Syntagmatorget där både flygbussen X95 och tunnelbanan/tåg till flygplatsen utgår. Mycket trafik när man går till hotellen, kan vara bra att veta om ni har små barn. Det tog nog bara en sisådär 5 minuter att gå med packning från Syntagma. När man kommer med tåget från Pireus måste man byta vid Monastiraki för att komma till Syntagma. Nära Omonia-torget finns hotel Amaryllis, något billigare än i Plaka. Även billigare shopping runt Omonia och trevlig gatuhandel med blommor och frukt. Det är ganska dyrt med boende i Aten, minns inte vad vi betalade men närmare 100E för två vuxna och tre barn, inklusive frukost, sämre standard och sämre frukost än på öarna, tycker jag. På Acropolis House hade vi en lägenhet med två rum precis bakom receptionen, gott om plats men lite lyhört, men vi fick plats alla tillsammans. Annars har vi haft två rum, det blir ju dyrare. De senaste gångerna i Aten har vi bott i Plaka, det är trevligt att i sakta mak gå genom Plaka upp till Akropolis, även om man har barn med sig. Det är fin utsikt över Aten och man behöver inte alls ägna sig åt sightseeing, bara insupa stämningen, kolla alla människor och sen slå sig ner nånstans för en sista middag innan hemresan. Antagligen slår man sig ner på en turistfälla men det kan det vara värt! Vi fick ett bra restaurang-tips av portieren på Adonis en gång, en restaurang som bara greker gick till, låg mitt i Plaka men lite avsides, beställde in massa små rätter, jättegott och billigt, men minns tyvärr inte var den låg eller namnet. Så det finns små guldkorn även bland alla turistfällor. |
|
|||
|
|||
Senast jag var i Aten bodde jag på Hotel Moka nära Omonina (2011), det var på den tiden man studerade och hade tight budget. Det var riktigt bra för priset, men jag vill nog ändå höja ett litet finger om området runt Omonia; det var inte otrygt men det är ganska nedgånget, många nedlagda butiker osv, en del protistuerade och en del klart påverkade människor på gatorna, nu har jag iofs läst att man gjort en hel del för att snygga upp runt omonia på sistone så det kan blivit bättre,
|
|
|