|
||||
|
||||
Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet
Dubbelpost...
Senast redigerad av ErOg den 2015-06-25 klockan 22:44. |
|
||||
|
||||
Citat:
Det låter ju helt orimligt, och hur kan du dra slutsatsen att det huvudsakligen är "stenrika" som inte betalt skatten? Du skriver ju att det är ju den OBETALDA skatten? Generellt är det ju vanligen höginkomsttagare som står för majoriteten av skatteinbetalningarna (i alla fall i t.ex. Sverige). |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Vel, deg om det. Jeg synes at dette dreier seg om helt andre ting, men du er selvsagt i din fulle rett til å være uenig. |
|
|||
|
|||
Citat:
Tallet er hentet fra en tidligere bloggpost jeg skrev, og er basert på flere kilder. F.eks denne (New York Times): "If Greece’s 1,500 biggest tax debtors paid, the government would easily wipe out its budget deficit for 2013." Men du kan også finne nyere eksempler: "Put another way – 87% of the tax is owed by 15% of the defaulters, with a minimum of 8% owed by 0.15% of the defaulters." https://brianmlucey.wordpress.com/20...cts-and-myths/ |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Citat:
Här på Kalimera diskuterar vi verkligen de stora frågorna just nu. Det är tydligt Senast redigerad av Thira den 2015-06-25 klockan 23:20. |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Citat:
Btw Den ihoprullade papirlappen er kvitteringen. Man betaler når man skal gå, og tar den med seg. Beløpet man har kjøpt for er registrert i kassen. Barene/kafeene må legge denne lappen ved kundene, i tilfelle kontroll. |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Läs Admiralas inlägg så ser du att den lilla lappen är både nota och kvitto. Två i ett liksom.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men nu är det två år sedan jag var i Grekland - så det har kanske ändrat sig sedan dess. Jag får kolla i sommar... /kimmen |
|
||||
|
||||
Jag är övertygad om att det för de allra flesta här på forumet står helt klart att det i Grekland saknas trovärdiga system för kontroll och indrivning av skatt. Oavsett vad det är för "lappar" som i bästa fall förekommer på tavernor och boenden, maskinskrivna eller enligt min erfarenhet fortfarande mest handskrivna, så tycks det ju vara upp till var och en näringsidkare att själv bestämma.
Om man i Grekland ska vänta tills det blir en förändring i vad som är "socialt accepterat", betala skatt eller inte, då lär man få vänta länge. Då är det ju också delvis verkningslöst att dividera om nivån på moms och andra skatter och om huruvida det är rika eller andra som ska betala. Det kvittar ju om system och kontroll saknas och skatten inte kommer in. Efter dessa år av ekonomisk kris i Grekland så är det otroligt att detta inte är åtgärdat. Oavsett om det nu är ett inslag i förhandlingsspelet eller ej så är eventuella lån/bidrag/stöd som att fylla på vatten i en hink med hål i botten så länge man inte fixar detta! När det gäller ev. positiv utveckling då det gäller svart ekonomi i Sverige så finns väl anledning att tro att det mera beror på att man genom RUT o ROT väljer att efterskänka hälften av skatten och mindre på vad som är socialt accepterat eller ej. Eller har jag fel? Kanske man skulle testa RUT o ROT i Grekland också annars. Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Apropå korruption, så var jag på Halkidiki förra året. Där träffade vi en bulgarisk familj, där våra döttrar blev goda vänner. De bodde på samma hotell som vi och var de enda "öststatarna" på hotellet, som ju inte var det billigaste. Mannen i familjen jobbade som säljchef på ett läkemedelsföretag och var mycket priviligerad i det bulgariska samhället (han hade t o m tjänstebil, vilket knappast är vanligt där). När jag berättade att jag var från Sverige, berättade han i beundrande ordalag om AstraZeneca. Vårt svenska läkemedelsbolag, som han tyckte var extremt välskött och hade hög tilltro till. Han berättade om hur fattigt det var i Bulgarien och hur folk vände på varenda slant. Vi kom snart in på ämnet korruption, vilket han tyckte var ett mycket stort hinder i den bulgariska utvecklingen. Här ville jag inte slå mig för bröstet, och tro att vi var så himla bra, utan berättade att vi i Sverige också hade korrupta politiker. Bl a drog jag exemplen från Uppdrag Granskning, där en tjänsteman i Göteborg gav bygglov svart och om kommunpolitiker som fifflade med frukostkvitton. Han betraktade mig med en avmätt blick och sa: "My friend. You don´t have the faintest idea of what corruption is". Sen berättade han rena skräckexempel på hur det kunde gå till i Bulgarien. Som svensk baxnar man, när man hör sådant. Jag skämdes rätt rejält över de futtiga skandaler jag berättat om i Göteborg. De var ju ingenting i jämförelse! Innan vi skildes åt, så sa han. "Do you know what we call Sweden in Bulgaria?" Jag skakade nekande på huvudet, varvid han svarade: "The perfect land". Det är verkligen nåt att tänka på... /Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Euro
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Försenat tack Admirala, för detta och mycket mer. |
|
||||
|
||||
Citat:
Att jag valde att reda ut att jag inte var den som efterlyst ekonomiska kunskaper i diskussionen var för att du raljerade om att du väntade på svar, vände dig till "er" och gjorde det i ett svar på något som jag skrivit. Det var alltså väldigt lätt att få intrycket att jag var inbegripen i "er". Förresten: att jag inte kommenterade ditt påstående om att skattesmitarna huvudsakligen är en stenrik elit beror på att det är väl belagt sedan tidigare att undandragandet av skatt finns på alla nivåer i samhället. Senast redigerad av inkfish den 2015-06-26 klockan 08:08. |
|
||||
|
||||
Sv: Euro
Eurobank är en bank, Euronet är fristående bankomater. De hänger inte ihop.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Allt enligt mina sambandsmän. |
|
||||
|
||||
Citat:
Den leder till en logisk slutsats: andra är inte lika perfekta. Framför allt inte kvittogreker... |
|
||||
|
||||
Citat:
Det sorgliga är ju att nu är det de oskyldiga som får lida, en tappad generation som du skriver. Det skulle ju vara otroligt viktigt för grekerna att få känna att det finns en ljusare framtid. Nå, i morgon borde nu den slutliga lösningen komma. Få se. Grekland vill ju ha en skuldavskrivning enligt vad jag har förstått. Och det är väl ganska uppenbart att det är den enda utvägen sist och slutligen. Också IMF stöder det, men jag antar att det politiskt är en svår nöt att knäcka för de övriga euroländerna. Framför allt just nu. Senast i går "lovade" Finlands tillfälliga finansminister Timo Soini (Sannfinländare som hela tiden har varit emot alla stödpaket osv) att Finland inte kommer att godkänna några skuldavskrivningar (vår riktiga finansminister och även statsminiser var naturligtvis i Bryssel). Men enligt vad jag har förstått så är det viktigaste man väntar sig av Grekland det att de genomför de reformer som behövs. Och nu litar man inte på att de kommer att göra det. / Anne |
|
|