![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Är det någon som vet vad dessa blommor heter?
![]() Blomma 1. ![]() Blomma 2. ![]() Blomma 3. ![]() Blomma 4. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Janne
Med hjälp av min grekiska flora har jag kommit fram till att blomma nr3 skulle kunna vara en fjäderhyacint Muscari comosum på latin. Nr 1 troligen också någon form av hyacint, men vilken??? Är det samma sort i olika utvecklingsfaser möjligen ??? ![]() Senast redigerad av larstommy den 2015-07-14 klockan 20:29. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det kan vara samma sort, och i så fall är det bara två kvar, eller möjligen tre. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sååå vackra blommor!! Härligt!!
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lugn!
Om ingen annan har svaret på frågorna innan dess, så är jag övertygad om att Annki fixar det nästa gång hon är inne på forumet. Hon är en av Kalimeras vassaste kännare av blommor såvitt jag upplevt. Själv är jag tyvärr helkass på det, men Annki hon vet säkert! Men jag instämmer! Rasande granna är de! Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Nr 4 tror jag är Hottentottfikon ( Carpobrutus edulis)
Rekommenderar boken Medhavets växter finns säkert på antikvariat. Den är uppbyggd efter färger. Fick den rekommenderad av Annki, som säkert artbestämmer dem direkt. Tobbe |
|
||||
|
||||
![]()
Annki är och botaniserar på plats just nu men är pingad om den här tråden
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Astrid Lindgren?
Fast det riktiga svenska namnet är (lilafärgad) gul middagsblomma. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har ett gäng till, men de får vänta. Alla blommor ovan är tagna på Amorgos i april. |
|
|||
|
|||
![]()
Kommer ursprungligen från Syd-Afrika ! Vilket kanske förklarar den något föråldrade svenska namngivningen
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla svar!
Ingen som vet något om de andra blommorna? |
![]() |
|
|