Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-17, 10:45
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Vindstyrka 8-9 m/s

Hej alla

Vi ska åka på vår första båtluff på söndag. Det bär av till Naxos med Blue Star Delos och jag har kollat väderprognoser som beskriver vindar uppemot 9 m/s. Det kallas också för "bris" eller "måttlig/frisk vind". Detta säger inte mig särskilt mycket eftersom jag aldrig åkt båt förut.

Så, kan någon mer båtvan person förklara för mig om det kommer gunga mycket på båten från Aten till Naxos om det blåser 9 m/s?

Mitt resesällskap är också VÄLDIGT rädd för att åka båt, så jag hoppas att detta inte blir ett alltför stort problem.

Tack på förhand!

/Moz
Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 10:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vindstyrka 8-9 m/s

På de stora färjorna kommer det inte att märkas....Har aldrig känt nåt i alla fall....8 beaufort däremot är mycket!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 11:45
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Hej

Det är lite tidigt att hitta tillförlitliga vindprognoser nu tror jag, http://poseidon.hcmr.gr/weather_forecast.php?area_id=gr är tillförlitlig för det mesta, 5 dygnsprognos som mest (välj surface wind)

men i 9 m/s så är det nog rätt lugnt, men som sagt kolal så det inte mäts i beufort för då är det som sagt rätt illa

sen är BS Delos en väldigt stor båt och kommer inte gunga i förstataget
Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 12:32
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Tack för svar!

Jag har dubbellkollat och det är m/s som anges..., annars hade det varit jobbigt.

Förstår att det inte är tillförlitligt, men hoppas de inte blir värre bara

Det kommer nog gå bra.

/Moz
Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 12:47
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

9 sekundmeter är inget problem för några båtar. På en stor BlueStar färja märks inte den sjögången. Som jämförelse klassas det som storm vid ca 24 sekundmeter.
Ofta blåser det mer än 9sm på Egeiska havet vid den här tiden på året så ett råd, om ni är oroliga för sjögång, är att hålla er till stora, riktiga färjor och undvika små katamaraner och liknande snabb-båtar.
Om man pratar vindar i Grekland, på biljettkontor eller hamnpolisen, så används inte sekundmeter utan beufortskalan.
9 sek.meter motsvarar beufortskalans 5. Vid beufortskalans 8-9 kan det bli problem med inställda båtar.
Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 15:11
Robert Brink Robert Brink är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2015

Som sagt, det är nog inga problem med någon sjögång, dessutom gör alla öar att det oftast inte hinner byggas på så stora vågor även när det blåser hårt.
Det tråkiga med vinden när man åker båt, är att det blir mindre bra uteplatser man kan sitta på. Men på Blue Star Delos är det väldigt mycket inglasade utrymmen.

//R
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.