|
|||
|
|||
Första intrycken
Nu sitter jag på Skopelos med ett par dagar kvar av vårt första besök på den här vackra ön. Det är bara att instämma i kören - vilken fantastisk ö. Den enda riktiga besvikelsen är att det är så sjukt mycket getingar - framför allt på västsidan. Det missade jag helt när jag läste på. Vår 2-åriga dotter har blivit stucken ett par gånger.
Vi har bott på helt underbara Adrina Beach Hotel i närheten av Panormos. Jag rekommenderar det varmt - det vackraste boendet jag har upplevt i Grekland. Och nu avslutar vi med ett par dagar på Skopelos Village Hotel som också är fantastiskt fint, även om det är i dyraste laget. Vi har en dag kvar här i stan innan vi åker hem. Är det något vi inte bör missa? Någon restaurang? |
|
||||
|
||||
Sv: Första intrycken
Taverna Klimateria nästan längst bort på hamnpromenaden blev en av våra favoriter i Skopelos stad. Där smakade alla måltider som vi intog förträffligt.
Masse |
|
||||
|
||||
Haha, jag läste Taverna Klimakteria!
|
|
||||
|
||||
Det kallade vi den hela veckan vi var där i juli
Angående getingarna kan jag bekräfta att det var likadant i juli. Undertecknad blev stungen i tån vid Mamma Mia-kyrkan och hustrun fick ett stick i låret under vespa-färd mitt på ön. På stränder surrade getingarna i mängder och vid tavernorna ställde man ut speciella skålar med en sorts rökelse som skulle avskräcka flygfäna. Nu tror jag inte att det kan vara specifikt för just Skopelos. Det måste snarare handla om årets klimat och andra faktorer som varit gynnsamma för getingarna. Lars |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är kaffe. |
|
|||
|
|||
Citat:
Tack för tipsen. Ska kolla in "Klimakteria" ikväll. |
|
||||
|
||||
Mest getingar på sensommaren och hösten då de letar föda till sina yngel. Mycket bättre på våren även om det är getingar då också. Det är kaffe som de bränner på borden. Det hjälper faktiskt ganska bra. Getingarna är egentligen det enda negativa jag upplevde med Skopelos.
Eva |
|
||||
|
||||
Vi hade också en hel del getingar första gången vi var på Skopelos i september för några år sen. När vi var där samma tid förra året såg vi knappt till någon geting alls. Så det är nog som hos oss, vissa år är riktiga myggår och vissa år är det inte
Maria |
|
|||
|
|||
Roligt att ni gillar Skopelos. Iår tror jag att det är ett riktigt getingår. Vi har aldrig varit med om speciellt många getingar förr om åren. Vi klarade oss från stick. Vi hade köpt en "penna" på apoteket (innehåller amoniak), men jag använde den bara på myggbett.
Klimataria är vår favorit taverna sedan flera år. Stegros är också bra och en gyros på torget är också trevligt. Ni som bor på Skopelos Villages har en taverna efter vägen som heter Moyses eller liknande Muserna tror jag att det betyder. Den ska visst också vara bra enligt norska vänner som bodde på "ert" hotell. Carina |
|
|||
|
|||
Tack för tipsen. Carina, när du säger "torget", vilket menar du då?
/Mattias |
|
|||
|
|||
Jag tror stället som man kommer till hur man än går i gränderna kallas torget. Ett träd i mitten, flera olika gyros-hak. Idag stod möblerna samlade under trädet, pga tokregnandet kan jag tro. Klima...tavernan var trevlig, där åt vi i igårkväll. Gott...
Lena |
|
|