|
|||
|
|||
Öva på Grekisk mat
Bara 2 v kvar till sommarens resa
Skall öva i kväll. Dubbelpanerad Saganaki med citron till förrätt´, varmrätten blir färsbiffar med souvlakikrydda o grekisk köttfärskrydda. Till detta grekisk ungspotatis med potatiskryddor, citron olja o vitt vin. En klick tzalsiki på biffen. Sköljs mer Mythos och en slurk Ouzo Glasen i frysen |
|
||||
|
||||
Sv: Öva på Grekisk mat
Låter gott, smaklig måltid!
/ Anne |
|
||||
|
||||
Mmm..det vattnas i munnen! Hur tillagar du saganakin och med vilken ost? Jag har provat olika varianter med varierande resultat 😰 Brukar även fräsa på zucchini i olivolja vänd i mjöl och låtsas att det smakar lika bra som i Grekland😅
Trevlig resa! /Kajja |
|
|||
|
|||
Jag köper grekisk hårdhost i en saluhall i Stockholm. Kefarotiri.
en vänder jag den i mjöl vispar upp ett ägg. Låter osten rulla runt i ägget sen ner i het panna! Det skall nästan rinna om den när den är klar , dock med frasigt skal. |
|
||||
|
||||
Citat:
/Kajja |
|
||||
|
||||
Va gött det lät!
|
|
|||
|
|||
Hej!
Hur gör du potatisen? Med vänlig hälsning, ElisabethK |
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
Den godaste Saganakin åt vi på Korfu!
Den flamberades i liten stekpanna vid bordet och var knaprig på utsidan, rinnig innuti och flöt ut i stekpannan. Helt underbar och säkert med kalorier för en hel dag!! /Kajja |
|
|||
|
|||
Det finns redan en saganaki tråd i forumet. jag svarar igen: Lambi på Patmos
Köper potatiskryddor i Grekland. Annars dragon, timjan , salt o peppar Skivar hård potatis eller bak potatis, en halv cm tjock Olivolja i en ungssäker form, i med potatisen ressa över citron, häll i vitt vin, på med kyddor in i 225 grader i 45 min till en timme rör om efter 35 min Gärna lite citron över Inte illa alls |
|
||||
|
||||
Så ni frågar efter rätt ost så heter den Kefalotiri om man använder en välagrad Greve så blir resultatet toppen
|
|
||||
|
||||
...och "saganaki" är just den lilla stekpannan man använder...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har alltid trott att osten eller rätten heter Saganaki Stort tack för klargörande av hur det ligger till |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Helena S;388927]Hötorgshallen?
Du hittar kefalotiri I Hötorgshallen hos Grekerna, är de som ligger I mitten och säljer för övrigt en massa olika torkad frukt och nötter. |
|
|