Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Visa resultat för omröstning: Kan du tänka dig att flytta till Grekland?
Ja 91 49.46%
Nej 55 29.89%
Vet inte 29 15.76%
Bor redan i Grekland 9 4.89%
Antal röster: 184. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-31, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Jag flytt int – hur gör du?

Idag skriver vi den 31 mars och snön faller. Det är inte utan att man börjar tröttna och fundera på att emigrera till ett land med gynnsammare klimat. Varför inte Grekland? In en annan tråd skickar Dimitris och Agda hälsningar från ett Grekland där solen skiner och temperaturen ligger på runt 20 +. Kanske dags att flytta ner?

Skojar bara, jag skulle inte flytta bara för klimatet, jag vet hur jäkligt det kan vara i Grekland på vintern. Om jag skulle flytta till Grekland skulle jag göra det av andra orsaker. Till exempelvis en väldigt stor Lottovinst. Vi är nog många som pratat om att flytta till Grekland, men för de allra flesta stannar det vid prat. Många pratar, men få vågar. Eller vill. Själv tillhör jag den senare gruppen: jag vill inte flytta till Grekland. Jag har det bra här som Ferdinand säger. Men jag skulle gärna vilja stanna längre än var jag har råd med idag.

Hur är det med er andra? Skulle ni kunna tänka er – med handen på hjärtat – att ta steget ut och flytta ner till Grekland? Lägg din röst här ovan.

Senast redigerad av Kalimera den 2006-03-31 klockan 15:01. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 15:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Jag flytt int – hur gör du?

Menar du NU ?
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Menar du NU ?
´När som.
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 16:31
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag skulle gärna flytta ner till Makrigialos på Kreta. Jag vet att vintrarna kan vara jäkliga i grekland med regn och blåst. I många oisolerade hus kan det vara fuktigt och kallt.

Eftersom jag alltid har bott i sverige och bara varit i Grekland på semester, så skulle det vara spännande och lärorikt att prova på. Skulle jag ta steget, så skulle jag ställa in miig på att få leva lite mer spartanskt.

Håll med om att det kittlar tanken att släppa allt och se om vingarna bär...

Göran
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 16:58
Stefan Assermark Stefan Assermark är inte uppkopplad

Hej!

När jag var nyförälskad i Grekland kändes det som jag ville bo där. Man tänker ju inte riktigt klart när man är nykär. Nu har det gått några år och jag resonerar annorlunda. Det är troligen förknippat med för stora problem att bosätta sig där för gott. Språket kan vara ett sådant problem. Däremot kan jag, precis som Janne säger, tänka mig att stanna i Grekland under en längre period än de vanliga 14 dagarna. Till och med kan jag tänka mig att köpa en fastighet i Greklandet om jag vann en hiskligt många pengar.

Så är det.

Hälsningar
Stefan
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 17:41
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad

Nei, ikke jeg heller!
Jeg må bo et sted der jeg kjenner alle kodene og kan delta på alle nivåer i samfunnet.
Men er enig i at lenge opphold hadde smakt godt.
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 17:49
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad

Har räknat mina flytt i livet. Har fått till mig från föräldrahåll att jag flyttat elva gånger i Finland innan vi hamnade i Sverige.Nått bara fem tillfällen därefter. Inte konstigt att jag är hemma där jag är. Kan tänka mig att flytta vart som helst i världen bara jag har de käraste med mig.
Kyy
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 18:16
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kyy
Kan tänka mig att flytta vart som helst i världen bara jag har de käraste med mig.
Kyy
Visst är det så! Dock tror jag inte att vi skulle bosätta oss i Grekland för resten av livet, men hyra ett hus under våren, försommaren och hösten under några år vore drömmen Då skulle man ju ha chansen att lära sig språket och den grekiska vardagen ordentligt. Men kanske räknas inte detta som "riktig flytt".

Ivi
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 20:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag vet inte om jag skulle vilja flytta till Grekland. Längtan hem till riktig vinter skulle bli svår. Årstidernas växlingar är det som får mig att uppskatta vårt variationsrika klimat. Om pengar fanns i överflöd skulle jag gärna ha ett litet hus eller en lägenhet i Brasilien där jag tillbringar våra mörkaste vintermånader, ibland med en avstickare för att hälsa på vänner som har hus i Thailand eller en liten jultur till Sverige. Vårvintern tillbringar jag naturligtvis i norra Sverige och våren i Grekland. Flyger sen mellan Grekland och Sverige efter behag under sommarhalvåret för att återvända till Brasilien framåt november när allt blir grått och trist i Europa.

Eva som nu ska återgå till köket för att fortsätta med matlagningen inför den grekiska festen imorgon.
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 20:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Assermark
Hej!

När jag var nyförälskad i Grekland kändes det som jag ville bo där. Man tänker ju inte riktigt klart när man är nykär.
Precis så var det för mig också. Jag ville bo där på drömstadiet. Men numera är jag för rädd om min kärlek till Grekland för att vilja bo där...

Nåt halvår i taget eller så hade däremot inte gjort ont.
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 21:43
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

För mig började det hela med ett halvår och så var meningen att det skulle vara,vintern i Grekland och sommaren i Sverige. Men snabbt blev det 8 månader i Grekland och resten i Sverige,och vips så bodde jag här året om! Nu är jag inne på mitt 6:e år och det var först nu i vintras när ni har haft mycket snö som jag saknat den Svenska vintern. Däremot så är det många små saker som jag saknar tex falukorv!! Men när jag är i Sverige så saknar jag mycket av det Grekiska. Jag bor spartanskt i ett gammalt lerhus och det är mycket charmigt och spännande! Lärorikt har det också varit på alla tänkbara sätt. Just nu har jag väldigt svårt att föreställa mig att flytta "hem" igen.

Agda,som har fått solfrossa ikväll och ser ut som en koktkräfta!

Senast redigerad av Agda den 2006-03-31 klockan 21:59.
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 21:53
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish

Nåt halvår i taget eller så hade däremot inte gjort ont.
Något i den stilen skulle jag också kunna tänka mig ...

Mars - april - maj = Grekland
juni - juli - augusti = Sverige
september - oktober = Grekland

Chris
Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 22:01
Jayo Jayo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

I början på 90-talet jobbade jag i Aten och då köpte vi ett hus på Skiathos. På den tiden åkte vi till Skiathos varannan helg. Sen flyttade vi vidare till Hong Kong och därefter Prag och då blev det semestrar på Skiathos. Nu har jag pensionerat mig och bor halva året på Skiathos, mest sommarhalvåret. Vi var på Skiathos i januari under den stora vintersnön och blev isolerade i vårt hus i fyra dygn. Resten av vintern var vi i Sverige och den svenska vintern var ännu jobbigare. Vädermässigt finns inget ställe i Europa som är perfekt. Då är nog Thailand bättre fast det är så långt borta. Vad jag gillar på Skiathos är möjligheten till socialt umgänge året runt. I Sverige har folk inte tid. När man väger för- och nackdelar så bor jag nog hellre på Skiathos större delen av året än i Stockholm. För övrigt kan jag nämna att jag skriver en blogg om livet här på Skiathos. Tyvärr kan jag inte ge webadressen här, då det ju är mot reglerna i detta forum. Annars skulle ni kunna få läsa mer om hur det är att bo nästan permanent på en grekisk ö.
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 10:59
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Jayo
jag skriver en blogg om livet här på Skiathos. Tyvärr kan jag inte ge webadressen här, då det ju är mot reglerna i detta forum. Annars skulle ni kunna få läsa mer om hur det är att bo nästan permanent på en grekisk ö.
Jag skulle vilja läsa din blogg om att bo på Skiathos.Janne kan vi inte ha det här på Kalimera också?Säkert många som vill veta hur det är och bo på en ö längre tid.
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 11:05
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Masouraki
Jag skulle vilja läsa din blogg om att bo på Skiathos.Janne kan vi inte ha det här på Kalimera också?Säkert många som vill veta hur det är och bo på en ö längre tid.
Det finns ju alltid möjligheten att lägga in adress till sin hemsida i sin profil.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 11:06
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Jah skulle inte tänka mig och bo i Grekland. Vart skulle jag längta till då
Skulle vara hemskt och vakna en morgon där och det var en vanlig vardag och inte semester För så måste det ju bli. Det är säkert väldigt olika saker och åka dit för att njuta av ledigheten eller försöka få ihop till bröfödan
Leve Grekland som mina drömmars land

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 11:12
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Nej, inte flyttar jag en gång till, det GÖR jag bara inte!!! Har ju inte lyckats få allting i ordning efter den sista flytten ännu.... Men gärna bo därnere längre tid, och kanske kunna komma ner oftare. Tänk bara att få en hel månad i Aten, då skulle jag KANSKE hinna gå på alla konserter jag vill se...

Karin
flyttvägrare
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 12:11
Joanna Joanna är inte uppkopplad

Vill absolut flytta tillbaka, har inte spenderat en hel vinter i grekland sen jag var liten och längtar tilllbaka till alla mysiga partyn och hur mycket tid man har för varandra.
Jag får mycket mer 'quality time' med mina gudföräldrar m familj, vänner och grannar under vinterhalvåret när både de och jag inte behöver jobba lika mycket.
Alla årstider har sin speciella charm i grekland tycker jag även om sommaren är definitivt favoriten.
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 17:02
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Hur är det med er andra? Skulle ni kunna tänka er – med handen på hjärtat – att ta steget ut och flytta ner till Grekland? Lägg din röst här ovan.
Hmmmm....
Med handen på hjärtat: Jag tänker flytta till Grekland!

dimitris
Aten
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 17:22
seaside seaside är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Ibland när vädret är som tråkigast längtar man iväg. Men inte att bosätta sig där. Lite av "magin" försvinner och man blir "hemmablind" om man ständigt lever där. Det är mycket som håller en kvar där "rötterna" finns. Barn, barnbarn och alla vännerna.
Att resa runt i världen, se och uppleva nya platser är en fråga om livsnjutning.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.