Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Visa resultat för omröstning: Kan du tänka dig att flytta till Grekland?
Ja 91 49.46%
Nej 55 29.89%
Vet inte 29 15.76%
Bor redan i Grekland 9 4.89%
Antal röster: 184. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-01, 17:49
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Jag flytt int – hur gör du?

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris
Hmmmm....
Med handen på hjärtat: Jag tänker flytta till Grekland!

dimitris
Aten
För de som redan bor i Grekland är frågeställningen omvänd: Kan du tänka dig att flytta till Sveige?

Göran
Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 22:52
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
För de som redan bor i Grekland är frågeställningen omvänd: Kan du tänka dig att flytta till Sveige?

Göran
Jag skulle vilja bo i Grekland från oktober till april, och i Sverige från maj till september!

dimitris
Aten

p.s. Jag måste börja spela lotto igen!
Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 10:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Jag skulle vilja bo i Grekland från oktober till april, och i Sverige från maj till september!
Det låter helt okej för mig, Dimitri! Så skulle nog jag också stå ut med att leva...
Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 11:50
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad

Citat:

dimitris
Aten
Så skulle jag också vilja ha det. Någon gång i framtiden hoppas jag kunna ha ett eget hus i mitt älskade Makrigialos.

Göran
Svara med citat
Gammal 2006-04-02, 18:14
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Nu tillhör jag faktiskt en av de få som faktiskt skulle kunna flytta ner. Om jag ville och vågade… Pensionerad i förtid, inga barn, ingen familj… Bara några få goda vänner som jag umgås med, då och då…

Men visst har det kittlat i Grektarmen… Tankar har flugit fram och tillbaka… Men vart skulle jag flytta? Tinos? Visst har jag goda vänner där, men den ön är precis lika stendöd som alla andra under vintern… Vad ska jag göra då? Sitta framför TV:n och dricka Ouzo? Låter inte så hetsande…

Rhodos? Där det dock lär finns en svensk-koloni? Jag har bara ”studsat” på Rhodos några gånger, för vidarebefordran, och har inga kontakter där… Det lilla jag sett av Rhodos väcker heller inga större önskemål hos mig att bosätta mig där.

Kreta? Jag har tyvärr aldrig satt min fot där och har ingen aning om hur det är! Någonstans inom mig så har jag dock en hemlig beundran för Calle och Git som tog ”fan” i båten och drog ner dit. Och fixade det… Fast de har ju inte fått ner IF:en än… Kreta hade kanske varit ett alternativ, men då måste jag ju åka ner några gånger först och kolla och skapa lite kontakter.

Men jag har en dröm. Fast den kräver en större vinst på V75 eller Triss…!!! Men tänk att ha en lagom stor, välutrustad husbil. Som man under sommarhalvåret kunde köra från ö till ö när det passade. Eller köra hem om man hade lust… Luffa runt lite från ö till ö under sommaren för att parkera den över vintern på tex Kreta eller Rhodos. Snacka om att både äta och ha kakan kvar…

Kontentan av det väsentliga är att mitt svar var: Jag vet inte! Jag vet inte om jag vågar. Jag vet idag inte var jag skulle bosätta mig i så fall. Jag vet inte heller om man orkar dra runt det själv. Det är ju en rätt stor apparat att flytta så långt. Sälja lägenheten och välja vad man vill ta med sig ner, och sälja resten. Och vad händer om man ångrar sig efter några månader? När det inte alls blev som man trodde och hoppades. Flytta tillbaka hem och börja om från början…?

Så: Jag vet inte…!

Peter
Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 13:17
Måddan Måddan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hej.. Måddans gubbe som flikar in. Jag skulle nog vänta tills jag är pensionsmässig med att flytta till Grekland och inte ens då i ett permanentboende, utan då resa,bo i en husbil. Varför inte permanent? Tja, personligen så uppskattar jag Sveriges fyra årstider, inkl en riktig vinter med snö. Kan inte tänka mig en Grekisk vinter.. När det gäller husbil då? Kostar så in i vassen att köpa ju! Men en buss, omgjord till husbil med riktigt boende!För visst är det så att man egentligen bara behöver bra tak över huvudet och trygghet? Att ha något att göra därnere tror jag är viktigt, dagarna blir nog väldigt långa annars.. Finns nyfikenheten så finns också möjligheter till jobb, t.om för en svensk. Drömmar? Javisst! Men varför inte..
Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 15:14
Alex89s avatar
Alex89 Alex89 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Jag ska flytta ner dit , helt genomtänkt.
Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 13:11
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Ja, jag tanker ofta pa flytta hem till Sverige. Grekland ar ett underbart semesterland men att bo har aret runt ar nagot helt annat. Jag saknar mycket i Sverige som jag inte kan hitta har. Det finns mycket som kommer till nar man bor i ett land. Jag har rest mycket i Grekland och varit har under langa tider och det finns manga vackra platser att besoka men att stanna har vill jag inte.
Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 17:57
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Sensmoral: Man vill ha det Man inte har.

dimitris
Aten
Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 20:23
anoula
Gäst

Citat:
Sensmoral: Man vill ha det Man inte har.
Etsi, bravo.
Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 13:56
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag är kluven! Kan inte kryssa i något av alternativen (jo det skulle förstås vara "jag vet inte" då ).

Som så många andra här så finns någonstans drömmen om att bo i Sydeuropa, att inte ha vinter så stor del av året, solsäkrare sommar. Det verkar ju så härligt när man är nere i Grekland, gillar det där livet... Men att faktiskt flytta... nä jag vet inte. Hur kul är de där mysiga sommaröarna EGENTLIGEN på vintern? Nej jag tycker det är ganska bra hemma i "Svedala" ändå. Men jag hade oxå gärna velat resa mer och oftare! Får väl sätta mitt hopp till skraplotterna !
Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 13:53
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

jag är påväg!
visst finns det många nackdelar med Atén, och Grekland. men det finns ju minst lika många med Svergie! det viktigaste för mig är att träffa vänner, ta en kaffe eller öl mitt i veckan och slippa mössa å vantar 6 månader om året! i Svergie blir det svårt att uppfylla det där...mina vänner här träffar jag någongång i månaden, vad är det för vänskap?! när vi är i Atén träffar vi vänner hela tiden! jag har bott där tidigare, och saknar det nåt enormt! tidigare har vi sagt att SVergie får bli vår fasta punkt, men att vi ska ha en liten lägenhet i Atén. men det håller inte...hjärtat skriker och krumbuktar! vi vill ha våra sociala liv tillbaka!

nu kanske mitt val är något lättare eftersom min bättrre hälft är Aténare....
Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 14:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Visst har tanken kommit ofta...att flytta ner för gott till Grekland , som ständigt drar, hur mycket man än har bestämt sig för att det finns annat att se också! Vi gör tappra försök att INTE åka till Grekland men misslyckas ständigt....Har i år redan varit 2 ggr ....och ska om 2 månader iväg igen...planerar redan för nästa påsk...eller blir det jul/nyår??

När vi nu i påskas var i Rhetymno och träffade Git o Calle och hörde deras BÅDE negativa och positiva upplevelser, så kände vi att Grekland får nog vara ett "LÄNGTA -TILL-LAND" för oss...kanske kunna stanna längre tider när man väl är där, men inte bosätta sig där....ABSOLUT INTE!
Så läser man Staffan Stolpes helt fantastiska bok Morea, om Peloponnessos, och är helt beredd att sälja huset , säga upp jobbet, packa väskan och sticka..DIREKT!!!! Helst idag! Visst är det ett märkligt, mäktigt, FANTASTISKT land!! I sommar när vi luffar på Peloponnessos så kommer tanken ABSOLUT att poppa upp igen....skulle vi?? Hur skulle vi i så fall försörja oss??..Vågar vi????
Visst måste det vara många här som känner så??
Lissi- helt ohjälpligt fast!
Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 21:38
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Om ett år och cirka 8 månader fyller jag 55, då hoppas jag att uppfylla min dröm, Kreta mitten okt-slutet april, resten i Sverige. Har testat vintern där och om man bara har bra värme i lägenheten och varmvatten så tycker jag att vintern är härligaste tiden på året där.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2006-06-03, 14:40
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Det skulle jag, men då under förutsättning att jag kan behålla min levnadsstandard. Jag skulle inte flytta och få det sämre materiellt. För mig är klimatet det som drar mest.
Svara med citat
Gammal 2006-06-03, 23:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Man kan undra hur statistiskt säker denna undersökning är? Halva Sveriges befolkning är beredd att flytta till Grekland

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2006-06-04 klockan 00:12. Anledning: Den spriten, den spriten (alltså tryckfel)
Svara med citat
Gammal 2006-06-04, 18:51
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Inte jag Jag vill ha Grekland kvar som ett land man längtar till. Inte ha den vanliga vardagen i

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-06-07, 08:55
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Nej, aldrig! Som grekättling älskar jag Grekland, men ingenting funkar ju där. Jag blir helt galen när jag kommer dit och från att vara den snällaste lilla tjejen så omvandlas jag till en temprametsfull tjur eftersom ingenting funkar som det ska, som jag sa...

Efter två veckor har ja fått nog sen tar det två månader innan abstinensen infinner sig igen, ja det går liksom i cykler... *suck*
Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 18:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Gammalt inlägg!! Men hur har det kommit åter i forumet???

Och detta utan nya inlägg???

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 18:45
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Gammalt inlägg!! Men hur har det kommit åter i forumet???

Och detta utan nya inlägg???

Arne
Jag tror det sker varje gång någon röstar. Har uppmärksammat detta när det gäller andra omröstningar också, sista inlägget kan vara gammalt men ändå så visas det under "nya inlägg."

Ann-Kristin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.