Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-23, 22:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Ett år utan Grekland

Hoppet är det sista som överger en. Men allt talar just nu för att 2018 blir för oss utan resa till Grekland eller resa överhuvudtaget. Sista ordet är inte sagt, men just nu ser det ut så. Detta ska dock inte ses som en klagosång. Tvärtom!

Vi har lyckan att bo 20 km från en av Sveriges finaste långgrunda badstränder. I Hanöbukten har vi milsvida fina sandstränder. Förvisso är vattnet något kallare än i Medelhavet, men ändå, helt fantastiskt! Just nu har vi efter svensk rekordvärme mellan 18 - 21 grader i vattnet. Inte illa för en kille som har lärt sig simma på samma strand som barn. Då var vi inte bortskämda med badtemperaturer som var mycket över 16-17 grader, så detta har varit en rekordsommar.

Med dagstemperaturer i luften på mellan 27 - 31 grader i över en månad så tycker jag att vi är lyckligt lottade (tyvärr på bekostnad av lantbruk och djurfoder). Sedan många år tillbaka har vi varit bortskämda med varma bad i Medelhavet. Men eftersom vi inte kommer dit i år och vi har "Greklandsväder" här hemma så är det bara att njuta. Birgit tycker att det varit lite väl varmt, men jag njuter. I morgon bitti blir det åter en tur till stranden.

Försöker komma iväg c:a 08.30 och är då ganska ensamma på stranden när vi kommer dit c:a kl 09.00. Allt är ganska tyst och vågorna rullar sakta och mjukt in mot stranden. Lutar mig tillbaka i en bekväm solstol och njuter av solens värme. Efter en stund tänker jag att det är dags för bad. Det är stranden som jag växte upp vid alla sommarens dagar mina första tolv år. Hoppar i och njuter av att köra ner ansiktet i det mjuka lite "snälla" saltvattnet som jag känner så väl. Härligt!

Efter några timmar på stranden så öppnas kylväskan och jag äter ett par medhavda mackor, dricker kall och god juice, en kopp kaffe och läser i lugn och ro morgontidningen. Solar och badar lite till. När klockan blir c:a 13.00 - 14.00 börjar det att bli lite fullt och mera stimmigt på stranden. Jag och Birgit viker ihop våra solstolar, tar vår kylväska och åker hemåt för att njuta eftermiddagen i vår trädgård.

Seneftermiddag eller tidig kväll. Nu ligger det i farans riktning att vi njuter av lite fetaostfylld snackpaprika som gratinerats i ugnen och till det en skvätt retsina. Till middag kan det i lyckliga fall bli ett gäng grillade lammracks, en skål tzatsiki, lite bröd och en slurk ouzo eller gott rödvin.

Ja tänk så härligt det kan bli!

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-07-23, 23:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Sv: Ett år utan Grekland

Vilken härlig beskrivning av en fin dag på stranden! Vi har våra resekompisar i samma stad och har varit och besökt detta ställe som det året bjöd på en svinkall sommar så det blev inget strandhäng. Men vad vackert det är där!! Visst kan man göra det lite grekinspirerat hemma åxå! Synd att ni inte kommer iväg i år men gud så mysigt ni har det endå! Lyckliga ni!
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 07:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Masse, i år har du verkligen fått njuta av "masseväder" som ju är ett välkänt uttryck här på Kalimera. Vilken lång och het sommar det har varit! Också jag har märkt att jag har blivit lite som jag brukar bli i Grekland. Där tycker jag om att sitta på balkongen eller möjligtvis en strandtaverna, dricka öl och sen bara glo på havet. Här hemma sitter jag på terassen, dricker öl och glor på sjön. Då och då upptäcker jag att jag måste till butiken, ölen är slut.

Nog klarar ni er utan Grekland i år. Jag klarade mig från Kreta september 2014 till Nafplio april 2018. Hur det blir nästa år har jag ingen aning om.

Lindring vid behov finns här på Kalimera.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 09:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Härlig beskrivning över ditt smultronställe i Sverige! Gott att höra att ni ser det positiva med trots utebliven grekresa. Man kan resa i fantasin med.

Allt gott till er!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 10:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Så fint beskrevet, Masse!
Vi har og en helt unormal «gresk» sommervarme,
men savner havet, som dere er heldige å ha👍
Jeg ønsker deg og Birgit en fortsatt fin sommer
med mange deilige bad ☀️
Håper alt ordner seg til det beste,
at dere kommer til Hellas igjen neste år🤞🍀
Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 11:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Eller hmm, heter det kanske "massevärme"?

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-07-26, 15:22
Masses avatar

DET BLIR BÄTTRE OCH BÄTTRE!

Tack till er alla för era trevliga svar och hälsningar!

Dagens "beach-rapport" från Hanöbukten kan sammanfattas med "Det blir bättre och bättre"! Och visst är det så Anne, att mitt favoritväder har blivit ett begrepp här på forumet under namnet "Masseväder". Och det betyder ju att det är riktigt riktigt varmt och gott både i luften och i vattnet.

Och så har det varit idag på våran strand. 33 grader i luften och 24 grader i vattnet. Så jag har verkligen ingen anledning att klaga. Det är bara att fortsätta att njuta.

Jag menar absolut inte heller att beklaga mig över att det kanske inte blir någon tur till Grekland i år. Tvärtom är jag ödmjuk och tacksam över alla de massor av gånger vi har haft möjlighet att åka dit.

Vet att det ingalunda är alla som kommer iväg varje år, och uppskattar mycket att man trots det är aktiv och bidrar till trivseln här på forumet.

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-07-26, 18:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
DET BLIR BÄTTRE OCH BÄTTRE!
Mer Masseväder åt Masse.

Jag förstår att du njuter Masse, och det är bara att gratulera. Vi som inte njuter av Masseväder får åka dit det är Janneväder, som Malö i Bohuslän där vi har haft alla väder utom snö. Vissa dagar har det inte varit över 20 grader, det har regnat och det har varit gråmulet med dimma. Vissa kvällar har vi suttit inne och ätit för att det varit för kallt ute, även om vi suttit i dunvästar. Men vi har även haft sol och varma kvällar och vi har badat i kristallklart (hyfsat) varmt vatten.

Visst är det märkligt med vädret denna sommar!
Svara med citat
Gammal 2018-07-27, 00:36
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Men nu blir jag riktigt avundsjuk på dig Masse!
Vi bor i Uppsala - Fyrisån badar jag icke i och jag är inte speciellt förtjust att bada i de små i och för sig nu VÄLDIGT varma små insjöar vi har här omkring. Brunt "rostigt" vatten som man inte ser fötterna i och vad man kliver på och ofta är det med snokar som simmar stolt med huvudet högt över vattnet. Burr! Gör läbbiga!! Hm... NEJ TACK för att bada i som jag säger "rostig ormbassäng"! och Klorbassänger med massor med folk? Nej tack!
En regnig dag har vi inte sett till på evigheter här - så torrt! På lördag sägs det att det ska komma något vått från ovan - den som lever får se..... Hoppas bara det inte blir något åsknedslag! 30-34 grader här hemma känns helt annorlunda än det gör i vårt kära Grekland. Konstigt lite kusligt känns väder har vi fått, är det så här sommarvädret kommer att bli i fortsättningen?
Naturligtvis förstår jag din saknad av landet vi gillar! Så mycket annat än bara värmen finns där.
Skönt att höra att det inte går någon speciellt svår nöd på er om ni inte får er Grektripp i år.
Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 21:21
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Masse! Känner ni för att prova något annat vatten ... är ni alltid välkomna till oss här i Mälardslen. Vi har lamm i frysen, retsina i kylen, och det fattas varken ouzo eller rödvin.
Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 21:34
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse! Känner ni för att prova något annat vatten ... är ni alltid välkomna till oss här i Mälardslen. Vi har lamm i frysen, retsina i kylen, och det fattas varken ouzo eller rödvin.
Tänk vilka fantastiska vänner man fått här på Kalimera!

Jättestort tack till er för erbjudandet. Ni är så snälla! Vi lovar att ha det i åtanke om vi åker norröver så småningom.

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.