![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]()
Ja, kära nån, förutom kudden tar vi ju med finskt kaffe, filter och filterhållare och minivattenkokare om det behövs....men ingen mat
![]() /Britt |
#2
|
||||
|
||||
![]()
När man åker transferbuss till hotellet så brukar reseledaren dra lite skåpmat och sedan fråga om det är någon som har några frågor?
På en av resorna så frågade jag på skoj om det fanns svenskt kaffe på hotellet? Nä, sade reseledaren torrt och alla i bussen stirrade på mig som om jag var en idiot ![]() Inte riktigt den reaktionen som jag väntade mig precis. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Vad väntade du dig då. Sverige är väl ingen stor exportör av kaffe.
![]() Eva |
#4
|
||||
|
||||
![]()
På en av resorna så frågade jag på skoj om det fanns svenskt kaffe på hotellet?
Ricky, jag förstår vad du menar. Jag hade säkert börjat skratta ![]() ![]() Barbro ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ser nu att du Ricky skrev att det var på skoj men reseledaren kanske inte uppfattade skämtet. Du kan inte ana vilka underliga frågor en reseledare kan få. En närstående till mig arbetade på en taverna som hade en liten skriftlig informationshörna från en stor researrangör. Hon brukade hjälpa skandinaviska gäster med lite info. Vid ett tillfälle var det en gäst som låst in sin nyckel på lägenhetshotellet som låg i närheten. Han erbjöds vänta på tavernan tills hjälp anlände men frågade ett flertal ggr om hon inte kunde klättra upp på balkongen och hämta hans nyckel eftersom balkongdörren stod öppen. Lägenheten låg inte i markplan.
![]() Eva |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Karin |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Det minsta man kan begära av en professionell reseledare är väl ändå att alla kunder bemöts med respekt och vänlighet, även om de ställer dumma frågor eller skojar. Att svara torrt är varken vänligt eller respektfullt. Om h*n inte förstod skämtet är oväsentligt ur den synpunkten.
Nästa gång får du fråga om det finns svenska sängar på hotellet, Ricky. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
för naturligtvis ska reseledaren i det här läget artigt svara nej det gör det inte. Han svarade väl också nej men enligt Ricky med en föraktfull blick och det är självklart inte ok. Kanske var det en orutinerad reseledare med bristande erfarenhet eller så var det bara en människa som inte just då orkarde visa andra respekt och därför brast i professionalitet. Eva |
#10
|
||||
|
||||
![]()
För att spetsa till det ytterligare. Reseledaren kanske direkt förstod att det var ett skämt och hade hört det många ggr föut. Därav den torra tonen.
Eva |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Eva, jag tycker inte att den här fråga i sig är något att haka upp sig på, men med åren har jag däremot kommit att tycka att den viktigaste kompetensen i serviceyrken är ett vänligt och respektfullt bemötande, oavsett var kunden säger eller vad andra kunder har sagt förut eller alla andra tänkbara omständigheter, INKLUSIVE eventuella dåliga dagar!
Bristande kunskap och andra brister kan alltid åtgärdas, men ett bristande bemötande sätter sina outplånliga spår. |
![]() |
|
|