![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Idag rapporteras 1259 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är första gången antal fall överstiger 1000 på en dag. Antal patienter på IVA ökar också dramatisk och nu uppe i 102. Jag återkommer senare med mer information.
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Igår rapporterades 1547 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är med råge flest antal fall sedan pandemin började, och andra gången antal fall överstiger 1000.
Nu är fem regioner satta i lockdown, bland annat Thessaloniki, Larissa och Ioannina. Naxos är satt i region orange, om det ökar mer där sätts även Naxos i lockdown. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ju tyvärr gräsliga pandemisiffror som nu rasslar in både från Grekland och många andra länder.
Det jag ofta tänker på när det gäller Greklands covid19-fall är att det är ett land som, såvitt jag har uppfattat, inte har riktigt lika hög nivå på sjukvårdskapacitet som många andra europeiska länder. Förmodar att det bland öarna bara är ett fåtal av de allra största öarna som har riktiga sjukhus, och intensivvård är det väl också glest med misstänker jag. ![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Stämmer bra det. Om du bor på exempelvis Karpathos är det flyg till Heraklion på Kreta som gäller. Igår rapporteras 1211 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det var tredje dagen på rad som antal fall överstiger 1000. Antal tester var ovanligt få, endast 12 069 tester gjordes, vilket innebär att hela 10,43% av alla som testades var positiva. Det börjar faktiskt kännas ännu mer oroväckande i hela världen än vad det var i våras. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag funderar lite om varför et inte rapporteras i nyheterna mer om Grekland! alla andra länder får man ju rapport om hela tiden, är det bara jag som tycker det är konstigt?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg vet ikke hvordan man rapporterer i svenske medier, men jeg leser nå om utvikligen i de landene som Karin nevner. I disse er trenden oppadgående med mange smittede -som i Hellas og også i Norden. Her i landet er ihvertfall Polen et land vi følger tett med på - det er mange polske gjestearbeidere her.
Selv er jeg spesielt interessert i Hellas og Spania - dvs Gran Canaria. Hvem vet hvordan dette går gjennom vinteren. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är inte alls konstigt eftersom det finns så många andra länder som är värre drabbade. Men i och med att Grekland nu får allt fler fall börjar medierna här hemma även skriva om Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Precis så är det. Jag läser The Guardian varje dag och där rapporteras det från fler länder, som Polen där det idag slogs nytt rekord i antal smittade: 21 897.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det gäller inte hela landet. Det som däremot gäller hela landet är att man måste bära munskydd överallt, ute som inne, samt att det råder utegångsförbud mellan 00.00 och 05.00.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det enda som kan hjälpa oss är ett vaccin.
|
|
||||
|
||||
![]()
Idag rapporteras 2056 nya fall av Covid-19 i Grekland.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
2010-10-27:
Citat:
Oj oj oj! Antalet IVA-fall ökar väldigt snabbt! Är det någon som vet hur många IVA-platser man har i Grekland? Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ingen säker statistik att referera till, men jag har för mig att Grekland och Sverige har ung lika många IVA-platser per 100.000 inv. Strax under 6, tror jag. Tror vi ligger lägst i EU, möjligen ligger Portugal lägre?
Kollade antalet "ordinarie" IVA platser i Stockholm nu, ej Covid-läge. Ca130-140 st, vilket ju stämmer ganska bra med Region Stockholms ca 2,2 milj inv. Sedan kan naturligtvis standarden skilja dig åt. Och vi lyckades ju tänja och utöka IVA kapaciteten enormt i Sverige i våras. Antalet platser flerdubblades, åtminstone här i Stockholm. Om Grekland klarar detsamma återstår att se! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"According to media reports on Friday, there are 974 ICU beds across the country. 288 of them are reserved for Covid patients and 151 were currently occupied (by Friday" Alla intagna i intensivvård är ju inte intuberade, så den siffran skiljer sig en del. De 135 som Janne anger är som jag förstår de som är intuberade. Maria |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I mars 2020 hevdet helseministeren i Norge at tallet var 4,8 for intensivplasser. (På det tidspunktet var det visstnok kun Skottland som lå under oss). 4,8 ble kritisert som for høyt og ikke troverdig av intensivlege (som hadde foretatt en undersøkelse av forholdene). Han mente bl.a. at oksygenapparater er en sentral forutsetning for å kunne høre innunder begrepet. Så tall og statistikk kan presenteres og forstås på ulike måter. ![]() ![]() Senast redigerad av malou den 2020-11-01 klockan 11:28. |
|
||||
|
||||
![]()
Det verkar som att det är med IVA-platser som med Covid19-fall. Varje land har sin egen tolkning av begreppen och därav följer att trovärdigheten i statistiken svajar betänkligt.
Masse |
![]() |
|
|