|
Visa resultat för omröstning: Vad gör du under siestan? | |||
Ligger på stranden | 32 | 29.09% | |
Sitter på taverna | 24 | 21.82% | |
Sover på rummet | 19 | 17.27% | |
Vilar på rummet | 17 | 15.45% | |
Annat | 18 | 16.36% | |
Antal röster: 110. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
Siesta
Många i min bekantskapskrets går hem och sover några timmar varje eftermiddag. Precis som många greker gör. Klokt. Man ska helst inte vistas i solen när den är som starkast. Själv tar jag aldrig siesta i den bemärkelse att jag går hem till rummet och sover. Men jag undviker solen mellan typ 12.30 och 15.00. I stället för att sova sitter jag på någon taverna där jag äter lunch, filosoferar, fotograferar, läser eller bara är. Hur gör ni andra under siestan?
|
|
||||
|
||||
Sv: Siesta
Hrrm, pratar vi inte väldigt tidig siesta om vi pratar 12.30 - 15.00...?
För min del infaller den där stunden ca 16-18. Då vilar jag på balkongen (skuggig) eller rummet, däremot kan jag tyvärr inte sova för då vaknar jag oftast med migrän |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jag är på stranden hela dagen, men gärna i skuggan efter lunch. Åter på hotellrummet duschar jag och brukar sedan slockna i en timme, vid fem-sex, medan håret torkar och sambon sitter på balkongen och läser bok. Åh, så skönt det är att sova just då!
|
|
||||
|
||||
Vi brukar komma upp till hotellrummet vid fyra - femtiden sådär, beroende på om vi tar eftermiddagsfikat ute på stan eller hemma på balkongen, och sen ligger vi och vilar. Läser lite, lyssnar på musik och kanske slumrar till en stund. Den som får långtråkigt går ut och tar sig en promenad. Framåt åtta är det dags att göra sig i ordning till middagen.
|
|
||||
|
||||
Jag sitter gärna i skuggan på en taverna och i slutet av siestan går jag till stranden. Bästa strandtid är på em eller tidigt på morgonen.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag är lite nyfiken på vad ni som svarat "annat" gör.
|
|
|||
|
|||
Citat:
"Annat" kryssade jag i Det kan t.ex vara att ligga och dra sig i poolen. Annan syssla som jag har är att sitta under tak invid poolen och ta mig igenom vykortsskrivningsuppgiften som jag nogsamt planerar inför varje resa med färska adresser till alla. Sitta eller ligga i solstolen i solen gör mig så för****t dåsig att jag undviker. Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
Moster, som är i Grekland om sju dagar |
|
||||
|
||||
Jag sitter gärna på balkongen och skriver vykort. Tar en fika eller går ner till baren på Nefeli (om vi är på Kalymnos ) och pratar med den delen av ägarfamiljen som inte har siesta just då
Riitta |
|
||||
|
||||
Eftersom jag är en nollvanemänniska har jag gjort alla de där sakerna + en mängd "annat" den tiden på dagen, och kan inte, hur jag än funderar, komma på vilken av dem jag skulle kunna tänka mig att jag har gjort oftast. Vad ska jag svara???
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Vi brukar börja dagen med en promenad.. sen återvänder vi till rummet i tid för lunch. Vi lagar den själva och vräker oss i Grekisk sallad.. sen blir det kaffe på det, och så lite "ta det lugnt" när vi ändå sänkt tempot....
Vid två-halvtre-tiden brukar vi börja "göra oss klara" för stranden. Så en "vanlig" semesterdag är vi som regel inte nere på stranden förrän vid just tre. Då hinner man med ett par tre timmar i solen innan det är dags för dusch, wisky och funderingar över var middagen ska intagas! Åh.. vad jag längtar..... http://www.kalimera.se/grekland/till...haggstrom.html |
|
||||
|
||||
Hmm, hade visst lite bråttom där! Man kanske ska läsa Jannes inlägg innan man svarar på frågan
Jag tänkte som Inkfish; siesta vid 16-18 och röstade "sover på rummet". Men så såg jag att denna siesta gällde vid 12.30-15! Jag gör som jag alltid gjort vid den tiden: pressar i solen och badar i havet! Undrar när jag ska lära mig att GÅ UNDAN för det är då som solen är som farligast?! Men det är ju SÅ SKÖNT att efter stranden ta sig en dusch, sova någon timme och sedan efter siestan (läs: 18-tiden!) sätta sig på balkongen med ett glas ouzo/retsina en stund innan man går ut och äter. Citat:
/Veronica |
|
||||
|
||||
Det här med siesta-tiden, och vad man gör, blir för mig olika beroende på när man åker till Grekland...Under sommaren äter jag nog en sen och låååång lunch på strandtavernan. Blir det en Mythos till lunchen, vilket det oftast blir , passar det nog fint med en liten tupplur efteråt under parasollen/de skuggande träden på stranden. Vågor som slår mot stranden vaggar mig till sömns nästan lika fort som huskattens spinnande härhemma
Under våren/hösten blir det inte lika mycket strandliv, vilket jag faktiskt uppskattar mer. Då orkar man ju med längre utflykter, så siestan blir senare, och oftast betyder det fika med goda bakverk (galatoboureko helst!) på balkongen, eller dagbogskrivning/vykortsskrivning/läsning av en god bok... Somnar dock sällan då, eftersom värmen inte är så påträngande. Så jag måste nog svara på "annat" Ivi Senast redigerad av Ivi den 2006-05-12 klockan 20:09. |
|
|||
|
|||
Jag sover en stund mellan 16 - 18 för att orka med kvällens aktiviteter.
Mellan 12.30-15 jobbar jag fram till 13. Sedan, när de flesta turister är och äter lunch, tar jag en sväng på stranden innan det är dags för min lunch vid 15-tiden. |
|
||||
|
||||
Jag tror att de som röstat på annat tittar på kloster?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vill du verkligen veta??????????? dimitris |
|
||||
|
||||