Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2026-01-21, 08:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Agios Nektarios Monastery på Egina

Klostret Agios Nektarios Monastery på Egina är nästan lika sevärt som Temple of Aphaia (också det på Egina). Inte minst för den ovanliga arkitekturen som för tankarna till Hagia Sofia, den tidigare grekiska kyrkan i Konstantinopel (idag ombyggd till moské). Jag har nog aldrig sett ett kloster med en så märklig arkitektur i Grekland.

Till Agios Nektarios vallfärdar greker från när och fjärran för att besöka helgonet Agios Nektarios grav. De kommer för att be till honom, eller be om hans välsignelse, det sägs att bönerna ofta hörsammas. Nektarios dog 1920 och blev helgonförklarad 1961. Klostret ligger längs vägen till Agia Marina, cirka 6 kilometer öster om Egina stad.

Har du varit här?

Fler bilder från Agios Nektarios Monastery och Temple of Aphaia finns här.
Svara med citat
Gammal 2026-01-21, 13:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Agios Nektarios Monastery på Egina

Jodå, där har vi varit. En mycket vacker och imponerande byggnad. Men för oss har det dock blivit oftare besök vid Afea-templet som du nämner, eftersom det ligger på promenadavstånd från Agia Marina där vi brukat bo. Där har man också en mäktig utsikt över havet.

Jättefina platser väl värda ett besök båda två!!

Masse
Svara med citat
Gammal igår, 07:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Trots att jag har varit på Egina och att vi körde förbi, bl.a. med buss, klostret många gånger så var vi aldrig där. Vi var nog inte medvetna om Agios Nektarios krafter. Man borde komma ihåg att besöka dessa platser för det är inte sagt att man kommer tillbaka flera gånger.

/ Anne
Svara med citat
Gammal igår, 20:33
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Ja, vi var där 1996. Egina är en härlig ö med mycket att erbjuda.....
Agios Nektarios är dock (i min åsikt) lite väl "mycket". Visst det är vackert och stort men helt enkelt för, ja, mycket...... Ska jag försöka förklara mig är det så att jag kan känna "heligheten" mycket mer i ett litet grottkapell eller en liten bykyrka. Att tända ett ljus och be en bön framför en enkel ikon "ger" mycket mer, för mig i alla fall.
Afea-templet är en av mina absoluta favoriter. Det ger, åtminstone mig, en känsla av frid och harmoni. Så vackert och mäktigt!

Catlady 🐈
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.