Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-12, 14:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Greklandsvärme..OJ

Så har vi då några gudomliga dagar i Skåne med strålande sol och varma vindar...Svenska premiärdoppet togs i går och det var nästan VARMT i vattnet! Så sent premiärdopp i Sverige kommer jag knappt ihåg när jag tog sist!
I morse satt jag på min lediga förmiddag och åt frukost i skuggan i täppan och njöt...och tanken slog mig: OM JAG MÅSTE SITTA I SKUGGAN FÖR ATT TYCKA DET ÄR SKÖNT VID 25 GRADIG VÄRME I SVERIGE....HUR SKA JAG KLARA TRE VECKOR I JULI I GREKLAND??? Jag kommer helt plötsligt ihåg den verkliga värmen i somras på Symi då jag lovade mig själv att aldrig åka till Grekland på sommaren igen....
Ändå LÄNGTAR jag, vet att det blir underbart, med luffning längs med havet på Peloponnessos...
Visst är det märkligt hur Grekland kan fånga en!! Tänk, för 10 år sen kunde det vara precis hur varmt som helst på Grekresorna och jag NJÖÖÖT.....Nu är det tuffare....KAN DET MÖJLIGEN VARA ÅLDERN??

.....bara några tankar från Lissi , som ska cykla till havet ikväll med greksallad o bikini i cykelkorgen...
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 15:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Standard Sv: Greklandsvärme..OJ

Det som kan kännas "jobbigt" när det är varmt (förutom en förkylning förstås), det tycker jag är om man har en massa "måsten". Måste sitta i en varm bil, måste sitta på en varm plats på kontoret, måste göra det och det...

I Grekland har vi ju inga måsten när vi har semester, vi kan välja att sitta i skuggan, vara i vattnet jättelänge, ta en tupplur på rummet om det känns skönt osv.

Igår premiärbadade jag också i Kattegatt, det sägs att vi har 16 grader i vattnet, men det stämmer inte!
Det kändes som minst 18! Inte ett dugg kallt men bara härligt förfriskande.
Just nu 29 gr i skuggan mot norr. Vi får njuta så länge det varar.

Marianne - med allt för många dagar kvar... har inte ens koll på antal
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 16:02
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Det som kan kännas "jobbigt" när det är varmt (förutom en förkylning förstås), det tycker jag är om man har en massa "måsten". Måste sitta i en varm bil, måste sitta på en varm plats på kontoret, måste göra det och det...
måste dammsuga i huset, måste tvätta, måste åka och handla mer mat... SUCK!

Stinab
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 16:08
Mariannes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Stinab
måste dammsuga i huset, måste tvätta, måste åka och handla mer mat... SUCK!
Låt dammet ligga ett par, tre dagar, tvätten också, - och få gubben att bjuda på en middag på en grektaverna, om ni har en sån i närheten... annars får det väl duga med något snabbkök eller liknande - den skandinaviska sommarn är kanske slut om få dagar? För ett tag... men den får inte vara slut för sommarn på ett bra tag.

Njut så länge det varar!
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 19:45

.....så har vi cyklat vår kvällstur på 2-3 mil och när vi kom till vattnet så var det så fullt av alger, och brunäcklig röra som flöt så det var helt otänkbart att bada..... Bara att äta sin matsäck , njuta av solen och sen cykla hem igen i den underbara kvällen och duscha iskallt!!! Nu väntar terassen och kvällsnjutandet!

Lissi- som struntar i allt hushållsjobb sådana här dagar!..och som tycker SYND om anoula!
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 19:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

[quote=Lissi
Lissi- som struntar i allt hushållsjobb sådana här dagar!..[/quote]

Inte blir dammråttorna ledsna för att de får ligga i fred ett par dagar...
Sådana här dagar är inte gjorda för hushållsarbete.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 20:34
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Årets första dopp är tagen! (I Mälaren) Det var otroligt härligt, och ovanligt tidigt. Lite kallt kanske, men man blev i alla fall pigg!

Stackars Anoula, inte roligt att vara sjuk när det är så här fint ute!
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 20:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Pratade precis med några vänner som är i Ammanäs i Västerbotten. De hade 27 grader varmt. Inte klokt. Tur att man snart åker ner till svalare väder i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 22:38
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Här har vi haft 29 grader i skuggan idag! Man får inte klaga på värmen men idag klarade jag inte av att ligga på altanen...det fick bli skuggläge och sen gick jag in och beställde en pool på nätet Det ska bli skönt när den är på plats tycker jag...sambon svor mest när han gick omkring och mätte i trädgården efter att ha fått den nyheten presenterad Barna blev iallafall glada

Malin- snart på Kreta med både hav och pool...
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 09:46
Mariannes avatar

Ännu en härlig dag väntar... med temperaturer som kommer upp på 30... i skuggan

Hoppas ni har det lika skönt i Grekland!
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 13:03
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Låt dammet ligga ett par, tre dagar, tvätten också, - och få gubben att bjuda på en middag på en grektaverna, om ni har en sån i närheten... annars får det väl duga med något snabbkök eller liknande - den skandinaviska sommarn är kanske slut om få dagar? För ett tag... men den får inte vara slut för sommarn på ett bra tag.
Njut så länge det varar!
Precis vad jag gjorde igår! Njöt alltså! Fixade lite sill och nypotatis och satt i trädgården, tog ungarna och körde till havet så dom fick ta sig ett kvällsdopp. Satt själv på bryggan och kisade mot solen och spanade över till Danmark. Härligt

Så dammråttor och annat får vänta tills det regnar!

Stinab
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 13:42
Joppan Joppan är inte uppkopplad

Hej Janne!
Vill bara meddela att i Boden (där jag arbetar) har vi 28,5 gr varmt idag i skuggan, puh!!!

Hemma i Luleå är det bara 26 gr i skuggan, ligger vid havet så
därför så är det alltid några grader "kallare" än inlandet.

Man får ju greklandskänsla så det smäller om det
//Joppan

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Pratade precis med några vänner som är i Ammanäs i Västerbotten. De hade 27 grader varmt. Inte klokt. Tur att man snart åker ner till svalare väder i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 16:31
Mariannes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Stinab
Fixade lite sill och nypotatis och satt i trädgården, tog ungarna och körde till havet så dom fick ta sig ett kvällsdopp. Satt själv på bryggan och kisade mot solen och spanade över till Danmark...
Så gott det låter!
Vi gjorde tvärtom. Satt vid kusten, åt en sallad och en lasagne och tittade på Ven och Skåne.
Idag har jag badat 4 gånger i Kattegatt! 17,5 grader var det , kändes lite kyligare än i söndags, men SÅ förfriskande skönt! Greklandsklart vatten!
28,5 i skuggan och något kallare i frysväskan.

Och härligt Anoula, att du är på bättringsvägen så du också kan komma ut och njuta sommarvärmen snart!

Senast redigerad av Marianne den 2006-06-13 klockan 16:41.
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 18:51
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Det är tydligt att det är Grekvärmen vi har fått
Fick sms från Kreta nyss och där var det kallt,regnsskurar och blåst också Synd att det är lite dåligt nästan överallt där nere.
Du Lissi, jag tror att den goa värmen kommer dit den 12:e juli

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 18:56

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Du Lissi, jag tror att den goa värmen kommer dit den 12:e juli

Riitta

Det behöver inte vara så HÄR varmt för min skull! 23-25 grader räcker gott för mig!!

Lissi - som ändå vill att ALLA som är i Grekland nu ska ha fint väder!
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 18:57
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Håller med 23-28 blir bra

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 22:48
Mariannes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
...23-25 grader räcker gott för mig!!
Lissi - som ändå vill att ALLA som är i Grekland nu ska ha fint väder!
Vilken härlig optimist du är, Lissi! "Bara" 23-25 grader!?!
Jag tror både du och Riitta får lite varmare när ni åker, men det är ju skönt det också.
Jag tänker faktiskt lite på att det var en som frågade hur vädret är på Agistri i juni - och glatt skrev jag att det är perfekt att åka i juni! Hoppas bara att han/hon inte har varit där denna helgen - jag brukar alltid uppleva juni månad som helt perfekt, varmt och solsäkert, men i år fattar man ju inte riktigt hur det egentligen står till där uppe med vädergudarna.

Jag hoppas att det vänder nu, för jag önskar också att alla ska ha bästa vädret, speciellt när man satsar så mycket som man gör på sin semesterperiod.
När vi är iväg brukar jag också önska att alla här hemma ska få en bra period, det brukar jag glädja mig över om de har! Roligare att komma hem också till folk som har haft en fin tid även här hemma.
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 23:13

Citat:
När vi är iväg brukar jag också önska att alla här hemma ska få en bra period, det brukar jag glädja mig över om de har! Roligare att komma hem också till folk som har haft en fin tid även här hemma.
Jag tycker också att det är bra om det är fint väder hemma även när jag är i Grekland! OM det varit det så är det konstigt nog de som frågar när man kommit om man inte är besviken att det varit fint väder hemma ..eller ännu värre, de som nästan är skadeglada för att det varit det... Jag njuter totalt av min resa OAVSETT vad det är för väder hemma... ..Då bekymrar jag mej mer över att det ska vara för varmt där jag är!

Lissi- som är optimist JA!
Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 23:25
Mariannes avatar

Det ser i alla fall ut som att det kommer att stabilisera sig i Grekland från i morgon på de väderlekstjänster jag har tittat på SOL, SOL och bara SOL - till glädje för de många som reser i de kommande dagarna!
Och vi andra kan ta fram dammsugaren någon timme onsdag/torsdag, sen blir det sommar igen.
Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 15:48
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Citat:
Och vi andra kan ta fram dammsugaren någon timme onsdag/torsdag, sen blir det sommar igen.
Precis vad jag just har gjort ! Molnen börjar hopa sig och vinden har blivit svalare här i Kalmar. Nästan skönt med ett litet "brejk" från den gassande solen eftersom man behöver göra lite nytta här hemma. Vi firar nu att semestern har börjat och har börjat ladda inför den stundande resan.
På lördag åker vi till "Greklandsvärmen" hos Lissi och Claes i Lund och tidigt på söndag morgon bär det iväg till Aten och Kykladerna.

Carina
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.