|
||||
|
||||
Det här med vädret...
Många människor säger att miljöfrågor är viktiga om de tillfrågas, men dubbelmoralen är stor bland oss som reser.
Det finns tydlig forskning som visar att våra utsläpp av så kallade växthusgaser, framför allt koldioxid, metan, lustgas och freoner orsakar globala klimatförändringar. Sådana gaser släpper igenom ultraviolett strålning från solen men absorberar infraröd strålning (värmestrålning) från jordytan. Det gör att instrålad värme hålls kvar i atmosfären och jorden blir som i ett växthus. Detta håller på att få katastrofala följder: Om utsläppen av växthusgaser får fortsätta i dagens takt kan jordens medeltemperatur komma att öka med 2 grader de närmaste 20-50 åren. Det skulle drabba Medelhavsområdet hårt; värmeböljor, vattenbrist, ökad torka, minskade skördar och fler skogsbränder är några av effekterna. Detta i sin tur skulle inte bara drabba den viktiga turistindustrin utan även möjligheterna för människor att bo kvar eftersom jordbruksproduktionen drabbas och ständiga naturkatastrofer ger stor otrygghet. Grekland, inlandet i Turkiet, norra Italien och Nordafrika är särskilt utsatta områden som kommer att drabbas först. Det kan få stora flyttströmmar till följd och nya försörjningsproblem, särskilt i norra Europa. Om vi ska ha en chans att komma tillrätta med växthusgaserna måste vi alla hjälpas åt. Alla måste anstränga sig för att hindra att temperaturhöjningen når 2 grader. Det handlar bland annat om elförbrukning, uppvärmning och transporter. Vi måste börja nu, det kan vara för sent fortare än vi tror. EU är (kors i taket) på väg att enas om klimatmål för att få ner utsläppen av växthusgaser. Nu handlar det om vad Du och Jag gör. Själv är jag oerhört ambivalent till detta med lågprisflyg och den alltmer ökande flygtrafiken överlag. Egentligen är det inte rätt. De barn vi ler åt i Grekland kommer kanske inte att kunna bo kvar där när de blir äldre om vi fortsätter så här. Källa: WWF |
|
||||
|
||||
Sv: Det här med vädret...
Jag åker flyg ofta både privat och i tjänsten men här hemma cyklar eller går jag varje dag. Har ingen bil och tar nästan alltid bussen vid tjänsteresor i länet. Köper nästan bara ekologiskt producerad mat när detta är möjligt. Bor inte i ett eluppvärmt hus och åker nästan aldrig skoter. Hoppas att mitt vardagsliv kompenserar en del av mitt flygande. Försöker dessutom stanna borta så länge som möjligt vid resor till andra världsdelar eller medelhavet.
Eva |
|
||||
|
||||
Hej Eva och Elisabet!
Jag tänker och försöker att handla på samma sätt som du Eva. Jag har såna svåra problem med min rygg att jag inte orkar att sitta länge på tåget eller i bussen, så flyger jag hellre och på grund av få pengar använder just dessa lågprisflyg med dåligt samvete! Men om jag inte kunde ha mina några soliga varma dagar vid Medelhavet= Grekland och i grekisk atmosfär, vore det mycket svårt att hålla ut i det nutida materiella livet! SÅ ÄR DET HELT ENKELT! Annars konsumerar jag hemskt lite och försöker att leva så ekologiskt som möjligt, åtminstone för det mesta!!!! Jag är lite pessimist. Tyvärr! Jag tror att det är snart för sent att rädda vårt sköna jordklot och mycket sorgsen är jag för alla vilddjurs skull! Människorna är enkelt för egoistiska! Men i alla fall önskar jag soliga vårdagar och kula planer i Grekland för alla! mvh/Eija |
|
|||
|
|||
För att göra sitt flygresande "koldioxidneutralt" har DN (Dagens Nyheter) reseredakion startat en sajt där man kan "betala för sig". Det är ett brittiskt företag (i England har man kommit mycket längre än vi när det gäller att tänka på miljön i samband med flygresor) som investerar dina pengar i projekt i olika u-länder - bättre ugnar i Honduras, vindkraftverk i Indien osv.
Det handlar inte om mycket pengar. De kan kompensera 1 persons utsläpp Arlanda - Aten tor för 57 kr. Själv är jag kluven - Det känns lite som om vi i väst köper oss fria. Vi kan förtsätta vår livtil medan U-länderna löser problemen år oss. Men samtidigt är det här ju bra bistånd - vi bidrar ju till tilläxt och annat i dessa länder (och samtiigt en hållbar utveckling) Så om ni - precis som jag - inte kan hålla er på jorden, så KOLDIOXIDKOMPENSERA ER HÄR! http://www.climatecare.org/dagens/index.cfm Res med hyfsat samvete /Marianne PS KALIMERA - borde den här länken inte kunna finnas på KALIMERAS startsida - vilken miljöinsats! |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|