Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-21, 09:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Om stolar

Att de grekiska pinnstolarna med snörad sits är rysligt obekväma har vi konstaterat förr. Ändå vill jag inte sitta på något annat när jag äter i Grekland.

I en annan tråd har någon skrivit "utmärkt grekisk mat och ruskigt bekväma stolar". För mig låter detta som en motsättning! Ska maten vara utmärkt grekisk ska stolarna vara obekväma!

I höstas började 14-åringen bara efter någon dag säga "En turistfälla!" varje gång vi passerade ett ställe med mjuka stolar Äpplet faller inte långt...

Vad sitter ni andra helst på?
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 09:36
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad

Standard Sv: Om stolar

Fniss, vilken kul tråd! Jag håller med... ställena som har bäst grekisk mat har absolut de obekvämaste stolarna... Jag är alltid rutig på låren efter en låååång middag med lite kort kjol. Men det hör ju liksom till!

Det ligger nog endel i att sköna stolar = turistfälla! Fast jag brukar inte kika efter att det är osköna stolar på tavernan.. jag brukar kolla efter att det finns lysrör i taket och dörrar man kan stänga för att kunna ha uppe tavernan även vintertid.
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 09:58
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Elisabet, det måste vara jag som skrivit det! Jag ska förtydliga mig. Det stället jag syftar på har en "drinkveranda" med djupa korgstolar och låga glasbord mot havet, i matdelen har de...Just det, hemska trästolar (dock utan flätad sits) min rygg och bak står ut med i max 7 minuter. Fullkomligt vedervärdiga.
När jag hittade "mitt" ställe placerade jag baken och resten av mig i en korgstol och beställde in lunchen. Den placerade de på ett bord i restaurangen. Jag hämtade den till mitt lilla näste. Det fortsatte jag med tills de fattade vinken, efter några dagar.

När jag jobbade fick mina gäster alltid välja var de vile sitta. Bekvämt eller "normalt", inne på tavernan eller ute på stranden, grekerna tycker ju ändå att vi har underliga matvanor

På nya ställen gör jag oftast som Lindiz, och malar, söker mig mot strålkastare och gärna plastmöbler. Man slipper se ut som en bit rå kassler i arslet och kanske blir man en nyans brunare av lysrören.

Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 10:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

At spisestedet er åpent vinterstid er et godt tegn! At mange grekere spiser der taler også godt. Ved lunsjtid skal man se hvor håndverkerne spiser, var det noen som fortalte en gang.

Jeg er mest allergisk mot de blå- og hvitrutede dukene, det er turistfelle for meg. De liksom roper ut: Se hvor greske vi er her!!!! Men det burde de jo ikke behøve, eller?

Og når det gjelder stoler.... Joda, de kan godt være av den vonde typen, men hvis alt det andre stemmer, fortrekker min delikate bakdel en liten pute
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 12:52
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Jag tycker bäst om de obekväma stolarna med snörsits!
Det skall liksom vara så!
Tycker så pass mycket om dem att jag vill ha egna sådana i mitt kök hemma, men det går ej att få tag i några här i Sverige verkar det som
Får väl bila ner nästa gång och frakta hem ett gäng
Tycker särskilt om de som är gamla och vackert slitna.

//Stina
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 13:09
anoula
Gäst

Citat:
I en annan tråd har någon skrivit "utmärkt grekisk mat och ruskigt bekväma stolar". För mig låter detta som en motsättning! Ska maten vara utmärkt grekisk ska stolarna vara obekväma!
Det ligger definitivt något i det!

Citat:
At spisestedet er åpent vinterstid er et godt tegn! At mange grekere spiser der taler også godt.
Instämmer helt.

Citat:
Jeg er mest allergisk mot de blå- og hvitrutede dukene, det er turistfelle for meg. De liksom roper ut: Se hvor greske vi er her!!!!
Absolut!!
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 13:23
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Tycker så pass mycket om dem att jag vill ha egna sådana i mitt kök hemma, men det går ej att få tag i några här i Sverige verkar det som //Stina
Jodå, visst finns de att köpa i Sverige! Inte var de så rysligt dyra heller, 500 kr tror jag. Kommer inte på vad hemsidan heter så här på rak arm. Har lagt den under "favoriter" hemma men tyvärr har den datorn kraschat så jag kommer inte åt att kolla Ge mig en stund så ska jag gnugga geniknölarna. Jag har namnet på tungan.
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 13:28
ENIACs avatar

Aha! Nu vet jag! Gå in på http://www.asko-mobler.se och kolla under produkter -> matrum -> matstolar så hittar du dem. "Olivo" heter de och kostar 395 kronor. Finns i flera färger, men givetvis är blått det enda rätta

Själv föredrar jag tavernor som har dessa stolar framför "finare" ställen som har stolar med mjuka dynor och liknande. Rysligt obekväma är de och man får kasslerben, men de liksom hör till...
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 13:40
Elisabets avatar

Den har föreslagits förut när någon letade en sådan stol, men då kom synpunkten att den inte har den rätta grekiska formen. Jag håller med om det faktiskt.

Men det kan väl inte vara särskilt dyrt att skicka hem några stolar med tåg från Grekland? De är ju så lätta. Jag har funderat på det ett par gånger, men det har aldrig blivit av att kolla vad det skulle kosta.

Tom har en grekisk stol på sin uteplats, det finns en fin bild av den någonstans i forumet. Just nu kommer jag inte ihåg om var han hade skaffat den, men jag vill minnas att han skrev det i den tråden.
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 14:08
ENIACs avatar

Det var i den här tråden: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4521Tyvärr syns inte bilden längre.

Håller med om att det inte är riktigt den rätta touchen på Askos stolar, men de är fina ändå tycker jag. Ställer man ut dem i hällregn och sedan släpar dem efter bilen i ett par kilometer blir de nog sådär härligt slitna
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 15:08
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Ställer man ut dem i hällregn och sedan släpar dem efter bilen i ett par kilometer blir de nog sådär härligt slitna

Om det tipset blir populärt kanske Asko börjar sälja dem enligt jeans-modell; ju mer slitna, ju dyrare!
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 16:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Litt på siden, og i kategorien unyttig kunnskap, men likevel: Også Vincent van Gogh likte slike harde pinnestoler som vi kaller greske.
Dette bildet malt av kunstneren, viser ikke bare en stol, men er en slags metaforisk framstilling av kunstneren slik han så seg selv.
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 16:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Såna här stolar har jag i köket:

Jävulskt obekväma - fast faktiskt importerade från Grekland av grekiska vänner som jag fått dem av. Därför har jag inte hjärta att göra mig av med dem. Man får liksom en dos Grekland i ändalykten varje gång man sätter sig
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 21:36
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Aha! Nu vet jag! Gå in på http://www.asko-mobler.se och kolla under produkter -> matrum -> matstolar så hittar du dem. "Olivo" heter de och kostar 395 kronor. Finns i flera färger, men givetvis är blått det enda rätta
Tack för tipset!
Helst vill man ju ha den slitna looken förstås...
Jag tycker allra bäst om snörstolar i lite mörkare träfärg.
På en taverna på Sifnos hade de jättefina stolar med vackra sniderier på ryggen, minns att det var skepp bland annat.

//Stina
Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 21:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Den här diskussionen hade vi även för några år sedan i forumet. En av mina grekiska vänner skrattade så han fick lägga sig ner på golvet. Gissa varför den som kan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 17:25
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

God gresk mat kan smake aldeles utmerket selv om man sitter behagelig på gode stoler. Og de "riktige" stolene er ingen garanti for hverken god mat eller hyggelig vertskap. Jeg har hatt fantastiske måltider på begge deler, og lar ikke møblene bestemme hvor jeg spiser.

Den ytre staffasje må ikke bli så viktig at man glemmer inholdet. Det er lett å danne seg forutinntatte meninger om hva som er riktig gresk, og å sluke med hud og hår hver eneste slitte klisje fra turistbrosjyrene, fra flettede stoler til hvitmalte byer. Og turistbrosjyrene er jo laget for å virke som turistfeller i ordets egentlige forstand!!

Skulle vi ikke først og fremst prøve å gjøre oss kjent med hva som egentlig er gresk med et åpent sinn, i stedet for å oppsøke det som stemmer med våre forutinntatte oppfatninger om hva som er "typisk gresk" og hva som ikke er det?

Gresk reiseliv har også spesialister som vet hva turistene lettest "tenner" på, så man kan finne mer enn nok av turistfeller som er pakket i nøyaktig det innpakningspapiret som frister mest. Det tydeligste eksemplet er postkortene, der de aller fleste "typisk greske" motivene, altså ikke lokale, er funnet på en og samme øy.

Og nå har jeg kanskje bannet i kirka.... igjen? Men det skal vel være rom for litt ulike meninger her også vel?
Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 17:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag tycker att det är snudd på omöjligt att dra några slutsatser om kvalitén på maten utifrån enskildheter som stolar eller dukar. Därför brukar jag gå på rekommendationer från turister eller ö-folk, försöka få en uppfattning om helheten - och dessutom glo noggrant på tallrikarna när jag passerar förbi ett ställe.

Det här har jag tjatat om förut men: I många år undvek jag en taverna på min dåvarande stammisö för att jag var övertygad om att den var en turistfälla. När jag till slut åt där insåg jag att den var fullpackad med turister varenda kväll för att maten var så sanslöst god. Enormt vällagad husmanskost.

Och den hade blåvitrutiga dukar
Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 18:39
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Ja visst är stolarna obekväma ,men dom kan ju vara så söta,som
dom här i Agios Andreas på Peloponnesos,varje stol är målad med egen motiv.
Anneli
Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 18:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Just det, fråga nån som ser belåten och mätt ut!
Det allra godaste jag har ätit nånsin var på en vägkrog nånstans vid Katerini, gamla vägen. Vi var på hemväg, två sovande barn inknökade i baksätet. En massa lastbilar stod på parkeringen mitt i natten. Det var nån kötträtt med sås i långpanna och det var så sagolikt gott att jag aldrig glömmer det. Hoppas detta ställe finns kvar till glädje för andra hungriga fastän vägen numera går i annan sträckning. MP
Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 19:01
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg synes Anneli's bilde illustrerer godt det dilemmaet man befinner seg i når det gjelder hva som er ekte eller ikke.

Det ser unektelig rustikt og "typisk gresk ut" med de hvite og blå møblene. Men når man ser tre stoler som er av samme type og passer godt sammen, men likevel er alle ulike i utforming, begynner man å fundere på om det er bevisst rustikt konstruert. (Jeg vet om en taverna som helt bevisst lar gjestene ved samme bord få ulike glass for å oppnå den samme virkningen, og som har en rekke ulike typer bestikk som de plukker tilfeldig fra skuffen). Føyer man så til en søyle som ser ut som den kommer fra en nærliggende stall, med et lysskilt i nøyaktig de riktige farger, begynner kynikerne blant oss å ane en markedsorientert interiør-arkitekt i skyggene, og en leverandør av rustikke taverna-interiører lengre bak.

Men det kan minst like godt være at det er en tavernaeier og hans kone, samt hans gamle onkel som har litt kunstnerlige egenskaper, som har pusset opp noen gamle stoler de har samlet sammen fra familie og venner. Hvem vet, hvis man ikke er lokalkjent... ? Å konkludere med noe ut fra møblene er umulig.... i alle fall er ikke jeg i stand til det.

Så prat med menneskene der hvis mulig, og få et inntrykk av dem før dere setter dere eller går videre..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.