Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-18, 12:03
tintin tintin är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Maleme 2a veckan i Juni

Hej!

Jag och sambon har precis bokat en resa till Maleme i början av Juni. Vi har inte varit på Kreta tidigare, men har besökt Lesvos och Parga och stortrivts!
Skulle vara tacksam för lite tips och info om Maleme eftersom jag hittar väldigt lite på nätet, det mesta står om Platanias, förutom mycket info och bilder om kyrkogården.
Mest vill vi slappa på stranden och äta god mat, men någon dag (eller fler om vädret blir taskigt) får nog ägnas åt utflykt med moppe...eller bil om det är bättre...
Nån som varit där?
Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 08:59

Standard Sv: Maleme 2a veckan i Juni

Är det ingen som vet nått om Maleme...börjar tro att det inte är mer än en kyrkogård...Resebolaget beskriver det visserligen som en "genuin by" men det vågar man inte alltid lita på...

Finns det överhuvudtaget några restauranger, affärer etc, eller måste man ta sig till Platanias för att hitta det? Går det bussar till Platanias?
Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 09:49
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det går bussar till Platanias! Sök på Maleme i forumet så hittar du mer info. Har för mig att stränderna där inte är något vidare och att det blir tvärdjupt. Det är billigt att åka buss så åk österut till Platanias om ni vill ha mer hålligång och till Agia Marina eller Kato Stalos där finns också bra stränder och restauranger.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 10:08
ALba ALba är inte uppkopplad

Hej,
Vi har aldrig bott i Maleme, men har varit dit som utflykt ett par gånger när vi bott i Kato Stalos. Det har byggts upp massor av hotell dom sista åren, vi kände knappt igen oss från första gången till andra gången vi var där. Byn är ganska så liten och det finns en del mysiga restauranger. Men ska man stanna längre så skulle jag nog göra lite utflykter också för man har sett byn ganska snabbt.
Det som jag tyvärr inte gillar med Maleme är stranden, det är inte sandstrand utan stenar och ganska tvärdjupt, alltså inget för barn egentligen, men ni kanske inte reser med barn heller. Fast jag har aldrig sett så många vackra stenar någonstans man får lust att plocka med hela resväskan full.
Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 14:29
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Hej,

jag skall ner imorgon till Maleme, 12 gången på 2 år.
I år är det faktiskt sandrand i Maleme, efter några tuffa vinterstormar.
I Maleme finns bankomat, 3 bensinmackar, 5 tavernor längs stranden (ta dom på vänster (västra) sidan.
Supermarket (bankomat) är mycket bra, bra kvalitet & utbud & priser, köp helst där, den är alltid öppen även på vintern, jämförd med några INKA markets

Det finns även några tavernor längs byvägen, helt ok.

Skall ni äta fin fisk ta ni bussen (eller Taxi) till Kolymbari (västerut) och gå ner till hamnen.

/nico
Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 20:43
jan0s jan0s är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hallå!

Jag är precis hemkommen från 2 härliga veckor i Maleme. Söker man lugn och ro och inte massa festande är Maleme precis vad man är ute efter. Vi var ute efter lugn så vi är väldigt nöjda. Vi var in till Platanias nån dag men gillade det inte alls då det kändes väldigt turistigt. Utbudet på tavernor är väl sådär men dom som finns var väldigt bra tyckte vi iaf. Stranden var inget vidare. Visst det är en liiten remsa med sand men övervägande stenar och det blir djupt i vattnet efter några meter bara. Eftersom vi hade en 1½års bebis med oss blev det i stort sett bara pool för våran del. Ska ni till kyrkogården så promenera dit, var en riktigt härlig tur blev olivträd och annat. Hoppas ni får det skönt där nere.
Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 10:07

Hej igen!

Tack för alla svar! Då verkar det ju som att det finns lite att äta, handla och se i Maleme iaf! Tycker faktiskt att det ska bli skönt att slippa all sand som yr och hamnar överallt på stranden också .

Så har vi bokat hyrbil några dagar också, så man kan ta sig runt lite. Tänkte oss Elfassonisi (eller vad det nu hette...) och Balos lagunen, bla. Vi har inte kört i grekland tidigare men en hel del i spanien där jag gissar att trafikbilden är ungefär den samma...Så det kommer nog gå bra. Vad vi funderar över är snarare vart man kan ställa bilen om man tex åker längst kusten och vill gå ner till nån vik och bada, finns det särskilda parkeringar eller ställer man bara bilen vid vägkanten???
Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 10:26
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vägkanten gäller på de flesta ställena.Bara de stora har parkeringsplatser
Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 14:39

Har ni bokat hyrbil hemma eller tankte ni gora detta pa plats?
Jag bokar (fixar alltid pa plats)
Ar just nu pa atens flygplats pa vag ner till Chania/Maleme...

19C och regn

Nico
Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 16:13
jan0s jan0s är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Har ni bokat hyrbil hemma eller tankte ni gora detta pa plats?
Jag bokar (fixar alltid pa plats)
Ar just nu pa atens flygplats pa vag ner till Chania/Maleme...

19C och regn

Nico
För en vecka sen hade vi minst 30C och sol

Vi hyrde bil och körde till Elafonissi. Är man höjdrädd ska man INTE åka dit. Knappt räcken och jättelångt ner. Svärfar fick panik i baksätet. Stranden var dock riktigt fin och ganska långgrunt om man jämför med Maleme.
Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 13:34

Sitter pa Mikes i Maleme, idag och igar hade vi 26-29C.
Helt ok, men ganska blasigt.

Stranden ar lite samre igen...

/Nico
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.