|
||||
|
||||
Resfeber, packproblem & flygskräck!
Nu står det inte på! I morgon bitti bär det av till Santo och tre veckor i kykladerna! Det känns inte som att det var så länge sedan som nedräknaren stod på över 90 dagar, men nu är det inte lång tid kvar
Packlistan är skriven men ännu är inget nedstoppat i ryggan. Som vanligt har jag problem med vad jag ska ta med mig och säkerligen släpar jag med mig för mycket, eller kanske snarare fel grejer. Har ju bara 55 liter att fylla så jag måste välja noga! Golvskrapan funderar jag över: ska jag verkligen orka släpa runt på den? Den tar ju sån plats!! Reseradio ("världsradio") har jag hittat på Clas Ohlson för blygsamma 79:-! Fint ljud och duger nog alldeles utmärkt för ändamålet. Väger inte mycket heller plus att hörlurar medföljer. Fynd! Kika här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383653 Moppehyrning behöver vi inte bekymra oss för längre eftersom sambon precis fått A-körkort Däremot så har han världens flygskräck nu och är helt övertygad om att planet kommer störta... Själv har jag inga problem med att flyga och kan ju liksom inte förstå denna rädsla riktigt... blir man ombordsläppt om man tagit lugnande? Eller tror de att man är dyngrak? Nån som har något bra tips mot flygfobi förutom "jag kan flyga, jag är inte rädd"? Är det förresten någon som vet om det finns gräddfil att köpa i Grekland och vad den i så fall heter? Sambon är dödligt frälst i dipsås till chips och kanske får abstinens under dessa veckor annars Finns det förresten fler kalimeror som åker till Santo på lördag morgon från Gbg? Heja om ni ser oss Så härligt det ska bli att komma iväg!! Ha en bra midsommar allihop! För oss blir det Santo istället för Dalarna, lite annorlunda... Veronica & Andreas http://www.kalimera.nu/grekland/till.../veronica.html |
|
||||
|
||||
Sv: Resfeber, packproblem & flygskräck!
Ha en underbar semester! Ni kommer att få det superbra. Är så avis så jag blir grön
Kan tyvärr inte svara på några frågor om vara sig gräddfil eller botemedel mot flygrädsla .... äter inte chips och älskar att flyga .... Men allt ordnar sig säkert ska du se. Njut nu av tre fantastiska veckor i Kykladerna. Sambon och jag gjorde precis samma resa förra året och året innan - men den här sommaren blir det nog inget Grekland - så res för mig också! God tur! |
|
|||
|
|||
Hej
Gräddfil finns inte i Grekland, däremot kan jag ge ett tips som jag själv brukar göra när jag vill ha det till sillen. Köp Naturell yoghurt och blanda med grädde, det blir snarlikt gräddfil. Jag har en syster som är flygrädd som attan, varje gång hon kommer och hälsar på tar hon en lugnande 1 timme innan resan till Arlanda, och så borta blir man väl inte på lugnande att man ser drogad ut, det hjälper den värsta skräcken. Lycka till Monica |
|
||||
|
||||
Jag håller med Monica om lugnande, jag har själv tagit Sobril (är eller åtminstone VAR extremt flygrädd) och det märks verkligen inte utåt.
Det som händer är att man inte "tänker lika illa". Typ om jag hör ett motorljud utan att ha tagit en tablett, då tänker jag "ånej nu störtar vi" och hör jag det när jag tagit tabletten tänker jag "hm, där ändrade motorn ljud, ja just ja, det är ju helt normalt". Andra tips som åtminstone hjälpt mig med min flygrädsla är att ta reda på så mycket som möjligt om vad som händer under flygresan, tex varför motorerna ändrar ljud och så. http://www.flygtrygg.nu Tipsa din pojkvän om att läsa på den här sidan, speciellt "Frågor och svar" är bra att läsa tycker jag. Angående gräddfilen har jag ingen aning, men ni kan väl blanda ihop något med yoghurt om det inte finns. Ha en riktigt bra resa! Good luck! Janna |
|
||||
|
||||
Cecilia: tack så mycket! Jag reser för dig också
monica: tack för tipset! Vet du vad "grädde" heter på grekiska? Janet: jag tipsade sambon om Sobril men det är tydligen inget man kan få utskrivet så där på rak arm (och jag som trodde det var receptfritt...). Tänkte att det borde vara lätt att fixa ett recept eftersom han är sjuksköterska men så var inte fallet. Enligt flygtrygg.nu skulle man inte döva ångesten med alkohol, så det är ju bara att glömma (för hans del iaf). Det fanns mycket bra info på sidan, även för den som inte är flygrädd! Tack! |
|
|||
|
|||
Grädde heter krema på grekiska.
Monica |
|
||||
|
||||
monica: Lätt att komma ihåg! Tack
|
|
|||
|
|||
Nä nån golvskrapa har jag aldrig känt behov av
Visst kan det rinna lite från dusch ibland , men det dunstar ju efter en stund! Visst är det härligt att få komma iväg, ska själv åka till Santorini på måndag och sen direkt till Amorgos så nu börjar man längta själv. Ta det lugnt på flyget bara, det är nog inga problem, så kanske vi ses på någon ö Sobril är ju tunga grejer, så illa ska det väl ändå inte vara? |
|
||||
|
||||
Vi kanske ses på Landvetter. Jag åker med Sterling till Aten 7.00.
Lena |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Det gör vi nog! Ser du en blond tjej i en skrikig tröja som pillar på allt som finns i taxfree-butiken så är det jag Trevlig resa!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Själv har jag använt det två gånger och sedan dess går det mycket lättare för mig att flyga! Konstigt att det ska vara svårt, när det var så lätt för mig... läkaren gjorde kanske något han inte har tillåtelse till där? /Janna som på söndag flyger utan Sobril till Venedig |
|
||||
|
||||
Tur man har varit amatörpilot. Det går inte att vara flygrädd och flyga själv. Det är farligare att köra bil och åka tåg.
Uffe |
|
||||
|
||||
Eller som en läkare sa en gång om intag av lugnande "Du kanske inte är den snabbaste på 100 meter, men du lär ha en jättechans på OS-guld i pistolskytte"
|
|
||||
|
||||
Vi åker med samma flyg i morgon bitti. Fast det blir bara en vecka för oss.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Nu är iaf ryggan färdigpackad och jag ska nog lägga mig. Ska ju upp kvart i fyra Ha det gott, alla! |
|
|