![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag trodde inte det var sant när jag närmade mig Kyra Panagia på Karpathos uppifrån i måndags. Kunde vattnet verkligen vara så knallturkost?
![]() Jodå, det var det. Fullständigt osannolikt turkos. ![]() ![]() Det där vattnet är väldigt klart redan i vanliga fall. Den här dagen var precis efter ovädret, det hade blåst och havet var i rörelse i form av rejäla vågor. På det viset virvlades vitt grus/sand upp och gav den här effekten. Som i simma i fruktsoda där någon hällt mjölk... Otroliga häftiga bad! |
|
||||
|
||||
![]()
Jo, visst är det häftigt. Har aldrig varit på Karpatos, men nu vill jag dit.
Det blåa vattnet ser ut som västra Lefkas. Det är det mest "blåa-turkosa" jag någonsin sett. Grattis Janne som äntligen varit där. |
|
||||
|
||||
![]()
De här bilderna är så underbara, att det inte går att beskriva. Dit SKA jag!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Wow, vilken poesi!!
|
|
|||
|
|||
![]()
Härligt fina bilder ink!
Tror dock att jag en gång sett lika turkosfärgat vatten vid Assos på Kefalonia för ca 10 år sedan. /pawik |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Var givetvis på Myrthos också den gången Det var möcke, möcke blåare i Assos ![]() ![]() ![]() Kefalonia, en ö som jag alltid längtat tillbaka till. /pawik |
|
||||
|
||||
![]()
När man går in & läser om Karpathos, så ser ön helt underbar ut!!! Men hur är Karpathos när det gäller turismen? Är alla stränder fulla med apollo-parasoller (såg att alla charterbolag går dit!) Och är det svårt att hitta boende slutet på juli?
Sarah ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag minns att vattnet var ruskigt blått vid Kyra Panagia, men inte lika blåblått som vattnet vid Porto Katsiki på Lefkas:
![]() När jag gick upp ur vattnet var jag tvungen att kolla om jag också blivit blå. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Porto Katsiki
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Samma plats för fem år sedan
![]() ![]() Längre norrut på Lefkas västkust. ![]() Nu har jag tre viktiga i-landsfrågor att lösa i sept. Sandens kornstorlek, vithet och vattnets blåhetsgrad (eller turkositet som kännarna säger) på Apela beach. //PO - It´s a dirty job but some one has to do it! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så här såg Apella ut för vid pass 1.5 vecka sen:
![]() ![]() Ungefär samma turkositetsgrad (!) har nog vattnet vid Kyra Panagia också i normalfallet, alltså när det inte går höga vågor. Det är alltså "bara" normaljättevackert ![]() PS. Notera särskilt den vackra lutande horisonten på just Apella beach. PO, mät gärna lutningen när du ändå är där ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mäta lutning, nu förstår jag inte?
![]() //PO -Det finns tre sorters människor, de som kan räkna och de som inte kan ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag visste det
![]() ![]() ![]() Kom ihåg att alltid lägga huvudet på sned när du är på Apella. Det ger dig inte bara en korrekt bild av verkligheten, det ser också väldigt rart ut ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Velkommen tilbake, Inkfish
![]() ![]() Her er et bilde fra Anti - Paxi, ganske turkist vann der og! ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer, en plats att längta tillbaka till!
//PO |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Kari och PO, kul med fler bilder på fint vatten
![]() |
|
||||
|
||||