|
|||
|
|||
Restid Atens flygplats-Pireus
Hej alla!
Äntligen har vi - två vuxna och ett barn - bestämt och bokat; flyg till Aten den 11 juli med SAS, landar 20.15. Fråga: är det lönt att försöka hinna med färjan kl 23.59 till Naxos? Vore skönt att sova på båten, komma fram på morgonen och ha hela nästa dag på sig att planera vidare och hitta boende. Vågar inte boka båtbiljetter (om det ens behövs?) förrän jag vet att det funkar tidsmässigt. Märkligt att 14 dagars båtluff redan känns stressig... Tacksam för era erfarenheter. Macke |
|
||||
|
||||
Sv: Restid Atens flygplats-Pireus
Nej, stressa inte!!! Ni hinner!!!! Buss nr. 96 hittar ni utanför terminalen, och den går en gång per halvtimme - i april gick den helt o halvt klockslag!
Bussresan till Pireaus tar cirka en timme, om det inte är väldigt mkt trafik. När ni går av bussen, har ni alla biljettkontoren där, och sen är det inte långt till båtarna. Jag tror inte ni behöver boka båtbiljetter i förväg- jag har aldrig gjort det. Hoppas allt går enligt planerna! Ha det härligt! |
|
||||
|
||||
Jag vill inte vara orsak till att ni blir utan båtbiljetter!!! Kom just på att jag inte brukar åka i högsäsong - kanske behöver ni boka ändå?
|
|
|||
|
|||
Catarinah!
Tack för dina svar! Håller flyget tidplanen och bagaget kommer fram på bandet hyfsat snabbt (någon som har erfarenhet av Aten ang detta?) bör vi hinna. Så dags på en onsdagskväll bör det väl inte vara högtrafik..? Eller är t-banan i så fall ett säkrare (=snabbare) kort? Men detta med båtbiljetter är förstås lite avgörande. Skulle de vara slut, är det svårt att hitta boende i närheten? Någon? Macke |
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
||||
|
||||
Senast jag åkte, i april, hade vi 1 tim och 35 min. på oss från landning till dess att båten gick - och vi hann!!! Ni behöver nog inte oroa er!
|
|
|||
|
|||
Tack Zaneth och catarinah! Verkar som om det finns tid att hinna med nattbåten till Naxos. Förutsatt att det finns biljetter när vi kommer... Det är trots allt högsäsong den 11 juli. Har mejlat till rederiet (GA Ferries) och frågat om det finns biljettkontor öppna i hamnen sent på kvällen, men tyvärr inte fått svar. Någon på forumet som vet?
|
|
|||
|
|||
Ja, det var alltså jag, Macke, som skickade det där sista mejlet. Ibland har man bråttom...
|
|
||||
|
||||
GA är stora, gamla, långsamma färjor - har svårt att tro att det skulle vara fullt på dem. Och biljettkontoret måste väl vara öppet så länge det fortfarande avgår båtar? Rätta mig om jag har fel, någon.
|
|
||||
|
||||
Har läst på forumet någon gång att det finns biljettkontor på flygplatsen? Då kanske ni kunde köpa biljetterna där istället? Fast samtidigt vill man ju inte stå med ett gäng färjebiljetter i näven när man sitter i busskön och missar färjan... Ursäkta min pessimism, ni hinner säkert!!
|
|
|||
|
|||
Inkfish!
Tycker precis som du; visst borde biljettkontoren vara öppna fram till färjans avgång?! Du skriver att GA:s färjor är gamla och långsamma; att de är långsamma är okej på en nattur (t o m bra). Men är de därmed också obekväma? Jag som hade hoppats på åtminstone flygplansfåtöljer att vila/sova i. Myslo! Kanske idé att köpa båtbiljetter på flygplatsen och ta tunnelbanan till Piraeus. Då slipper man ju definitivt fastna i ev trafikköer. Och t-banan går väl tämligen ofta och sent..? Macke |
|
||||
|
||||
Billigaste kategorin biljetter brukar innebära plats ute på däck i plaststol eller i färjans servering om den är öppen. När jag åkte i sommar med Romilda, Arsinoi och Melena hänvisades vi direkt ut på däck vilket är helt ok den tid jag åkte med sol och lagom svalkande bris. Färjorna var tilräckligt komfortabla för mig då den längsta resan bara tog 2 timmar.
Eva |
|
|||
|
|||
Eva!
Jo, vi siktar också på soldäck under någon båtresa mellan öarna. Men på natten är jag beredd att betala för plats i en skön fåtölj... Särskilt för en resa som verkar ta åtta och en halv timme (Piraeus-Naxos). Undrar om de kör särskilt sakta på natten för att folk ska få sova ut..? Macke |
|
||||
|
||||
Jag är ingen bra referens när det gäller långturer med GA-färjor, för mig är de migränexpressen och jag hatar dem varmt och innerligt.
Men: finns det nån här som haft hytt på nån GA nån gång? Det är ett sätt att få sova komfortabelt. Själv har jag bara sovit ute på däck |
|
|||
|
|||
Hej!
Vi hade hytt på GA Ferries härom veckan. Vi åkte med Milena från Pireus till Samos. Hytten var en B-hytt med egen toa och dusch. Barnen sov som klubbade och vi vuxna sov okej. Det skakar och skramlar när färjan lägger till på vägen. Det är kanske direkt till Naxos, förresten?! Överallt på båten fanns det små "sovläger". Flera grekiska familjer bäddade ner sina ungar här och var på båten, både inne och ute. Det verkade var helt okej för båtpersonalen. Annars såg de flygliknande fåtöljerna helt okej ut. Vad ni väljer beror nog på hur mycket bekvämlighet ni vill ha och hur pass äventyrliga ni känner er. Vi kom hem från Naxos i går. Vilken ö!! Trevlig resa! Mayra |
|
||||
|
||||
Tack Mayra, vilket bra besked om hytt! Det ska jag lägga på minnet om jag blir tvungen att åka med migränexpressen igen
|
|
||||
|
||||
Det där med hytt är inte aktuellt för min del. Seddan slutet av 80-talet (före den tragiska olyckan med Estonia, men efter Scandinavian Star) så skulle det ALDRIG falla mig in att sova i en hytt på båtar.
Lyckliga er som vågar! // Helén |
|
|||
|
|||
Hoppas ni hann med båten!
Jag åkte hem med vändande flyg som det ni skulle ned med. Och det var ju minst en halvtimme försenat, men ni hadde så pass mycket tid att ni borde ha hunnit. Marianne som fortfarande FRYSER, det var37 grader i Aten i förrgår... och 10 när vi landade på Arlanda |
|
|