|
|||||||
|
|||||||
Sv: P-Böter
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Dessutom har jag inte behövt visa passet de senaste 15 - 20 åren när jag rest in i Grekland. Och nu behöver jag inte ens pass. Jag kan resa på Internationellt ID inom EU! Citat:
Citat:
Underbart. Är det sant? Du måste skämta? Fast va´ tusan... Det kan väl vara värt 200... Citat:
Bra! Som jag skrev tidigare så tror jag höga böter är enda sättet att få igenom nya strängare bestämmelser både hos Grekerna och turisterna. Jag kommer i alla fall inte att köra moped utan hjälm i framtiden. 350 €... Men så småningom kommer detta att börja fungera över hela EU. Då kommer ev böter i utlandet att skickas till Kronofogden i Sverige för betalning. Inte så kul... Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
birgitta |
|
|||
|
|||
Det där var en fulspark under bältet... Men ja! Faktiskt. Du får väl fråga någon av mina ex Ska jag skicka listan?
Peter Senast redigerad av Peter den 2007-07-05 klockan 02:26. Anledning: Ändring |
|
|||
|
|||
LARS!!!! Du måste berätta för oss om detta verkligen är allvar! Jag kan inte släppa det... Jag tror du driver med oss, men det finns i o f s ingenting i Grekland som förvånar mig längre. Men detta...?
1. Definiera Hanky-Panky. Är det 1:st Base, 2:d Base eller "all out"? 2. Vem avgör hurvida passageraren är "glamorous"? Föraren eller Polisen? Finns det utrymme för förhandling? Fast då har ju föraren ett riktigt taskigt läge där när han ska dra ner tjejen inför Polisen. Samma tjej han för 10 min sedan övertygade om att hon var världens vackraste för att få in henne i bilen... Den är rätt tuff... 3. OM passageraren inte befinns "glamorous" får man rabatt då? ½ beloppet kanske? En mindre "glamorous" passagerare borde ju innebära ett lägre bötesbelopp! Även om det förekommit Hanky-Panky...? Fast jag har hittat en perfekt Pytagorisk formel: Graden av 0,Hanky-Panky x 0,"glamorous"-nivån x 200 € = bötesbelopp. Peter P.S. Jag kanske inte bör skämta om det för mycket. Unga Greker har inte alls samma möjlighet till privatliv som vi har här. Det förekommer mycket hångel i bilar som rullar tyvärr. Och det är säkert en och annan som råkat illa ut under sådana omständigheter. Så på ett sätt finns det faktiskt ett motiv för en sådan lag! D.S. |
|
||||
|
||||
Re: P-Böter
Egentlig er dette en ganske bisarr diskusjon. Voksne og noenlunde fornuftige mennesker som sikkert regner seg selv som hederlige, sitter og diskuterer hvor store muligheter man har til å lure seg unna konsekvensene av lovbrudd i et land man er gjest i.........
|
|
||||
|
||||
Jodå Peter det är verkligen på riktigt och jag kan tycka att det är av nöden påkallat.
Även om jag aldrig haft problem med att köra bil i Grekland kan jag klart konstatera att man inte följer de lagar som faktiskt redan finns. Det finns väl också tillfällen då man undrar vad som finns mellan öroren på vissa förare( 2 vuxna + 2 små barn på en EU-moppe, 2 mc på bakhjulen på stora gatan utanför saluhallen i Chania, traktorer och gamla bilar helt utan ljus på mörka vägar i november månad, omkörningar i dolda kurvor etc etc. Listan kan göras lång) Vems skulden är, ja säg det? Polisen har ju krupit fram ur gömmerna först de senaste 2 åren och blivit rätt tuffa även när det gäller turister. Tidigare kunde man ofta "snacka" sig ur "vissa situationer" vilket inte är lika lätt idag. Jag är enig med JohnS, vi kan ju inte komma ned tlll Grekland med tron att vi inte skall bli bötfällda, om vi bryter mot trafikregler. Lite hanky-panky är väl ok om bilen står still, eller hur? Det är inte alltid så lätt med ungas privatliv, även om de utnyttjar sina fordon. På en ensam kulle, omgiven av hus och ett par hotell, i en allför liten hanky-panky bil, kunde paret beskådas i sin akt med alla ben och armar sprattlande utan för bilens sidor. Händelsen utspelades för ett 10-tal år sedan. Nu är ju bilarna av större modell till lycka för alla hanky-pankare Hanky-panky är väl inte ett helt okänt fenomen i Sverige heller. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
Hanky-panky osv.. Originalartikel i Cretan Gazette
Möjlig fortsättning på "Highwaycode´n" * Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€ * Glamorous passenger not enjoying hanky-panky: 350€. * If the driver still is enjoying his, he pays 80 € for not making his passenger enjoy. * Driver enjoying hanky-panky with less glamorous passenger: 50€ * Driver suffering from hanky-panky with total batface, passenger pays: 2€ //PO |
|
||||
|
||||
Vad är problemet? hur gör ni med ev. p-bot i Sverige? Har själv fått såna, senast i juni det är inte kul, men jag kan inte skylla på nån annan, bara snällt betala. vill inte hamna hos kronofogden. Får man p-bot i annat land är det väl samma sak, vi ska väl inte tro att allt är OK bara för att vi är gäster? Sen kan man ju tycka att "alla andra parkerar-kör mm" hur som helst. det spelar ingen roll, det enda man styr över är sitt eget beteende.
|
|
||||
|
||||
Jag åkte på fortkörning i Danmark för några år sedan... tyckte att denna bot "glömmer jag bort" efter 3 månader blev jag kallad till tingsrätten i Sverige... ringde och fråga vad jag gör, betala boten så avslutas ärendet. Pytsade in de 2500 kr fortast möjligt!
Annars vad gäller Grekland tycker jag det är bra med höga böter, för kan man inte fatta varför man ska ha hjälm eller bälte... så kanske man hajjar när det kostar! Jag ser ialla fall i Athen att hoj åkarna mer och mer sätter hjälmen på huvet. Alla gånger jag åkt taxi säger chaffören åt oss att sätta på bältet och nu behöver man inte längre "gräva" efter bältet i baksätet Camilla Senast redigerad av Frappe den 2007-07-23 klockan 12:14. |
|
|