|
|||
|
|||
Segla till Grekland
Hej hopp...
Skall köra ned min motorseglare till Grekland, Rhodos nästa år. Nån som har gjort detta? Snabbaste väg, farleder, kanalsystem mm. Tacksam för info.... /D |
|
|||
|
|||
Sv: Segla till Grekland
Jag har inte själv gjort det men jag vet folk som tagit ner båtar till Medelhavet. Av de jag känner till var det bara ett par som "gick runt" och in via Gibraltar. Men de hade en 11 - 12 meters segelbåt och det tog närmare 3 veckor. Fast jag tror de tog god tid på sig. De andra har fällt masten och gått via kanalerna ner och kommit ut i Marsellie. Säkrare, lugnare och går tydligen rätt smidigt. Tar tydligen inte så lång tid heller. Blåst och vågor får man sedan så det räcker i Medelhavet...
Den första jag nämnde var en firmabåt som personalen använde på sommaren. På vintern låg den i Turkiet eftersom det var mycket billigare där. Det var ett tag sedan och hur det är nu vet jag inte. Men jag vet att det blivit dyrt att ligga i Marinorna i Grekland. Peter |
|
|||
|
|||
Sv: Segla till Grekland
Jag vet också folk som gått ner till Medelhavet. Normalt brukar man ju segla ner båten ett år och sedan ha den kvar åtminstone ett par år.
Som Peter skriver finns det två alternativ, antingen ta ner masten och lägga den på däck så att du kan gå genom Frankrikes kanaler , eller gå ut på Atlanten ner. Det är givetvis tuffare segling ute på Atlanten, särskilt Biscayabukten kan bjuda på rätt tuffa förhållanden. Även Nordsjön och Engelska kanalen är ju rätt tuffa, beroende på vilken årstid man väljer. |
|
|