#21
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Som ni säkert har sett på flera restauranger och även andra affärer, finns det ibland, dekaler ”Rekommenderas av Fritidsresor eller Ving”.
Detta har inget med god eller bra mat att göra. För att få sätta upp dessa, fodrar respektive bolagen en betalning. Naturligtvis kollar de att deras produkter är okey och att de kan stå för dessa. Men till sist handlar det om pengar till researrangören. Därmed inte sagt att det är något fel på detta, utan smart business. |
#22
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Citat:
Om en restaurang betalar för särskild annonsplats, hur tror du det sambarbetet skulle se ut i fortsättningen om andra, icke betalande, restauranger rekommenderas på annan plats i samma publikation? Det viktigaste är som sagt att inse att det handlar om tjänster och gentjänster, eller smart business, och inte ta det som någon garanti utan hitta sina egna favoriter. |
#23
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Smarta affärer är något helt annat för mig så det kan vi säkert diskutera i all oändlighet. Det ska tydligt framgå vad som är en annons och vad som är något annat. Guidernas gratisätande ska kanske ses som en löneförmån och beskattas därefter om det är en form av betalning för annonsplatsen.
Eva |
#24
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Citat:
Eva |
#25
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Jag menade inte att du sa det.
Jag menade att det faktum att det finns en intressekonflikt mellan att sälja annonsplats till ett företag och att rekommendera ett annat företag i redaktionell text är ett ständigt gissel så fort annonser förekommer i någon typ av publikation. Ett gissel som ställer till problem på betydligt högre nivå än välkomstblad på charterorter.. |
#26
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Tänkte att du vände dig till mig eftersom du skrev det under ett citat av mig.
Eva |
#27
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Självklart önskar man att all annonsering var tydligt avgränsad och opåverkad av faktorer som definitivt kan jämställas med mutor, men i dagsläget är det inte så.
..vilket jag kände mig manad att utveckla med hänvisning till det du skrev angående mitt tidigare inlägg om annonsering. Kan även tillägga att jag på intet sätt uppmuntrar, stöder eller ser något positivt i att det är så, men att jag är fullkomligt övertygad om att det förekommer i allt från produktplacering i storfilmer ner till t ex vilka restauranger resebolagen rekommenderar till sina resenärer. |
#28
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Att det finns ett ekonomiskt samarbete mellan charterarrangörerna och vissa restauranger är nog självklart.
Titta bara på välkomstmötena, det är ju kanon för en restaurang att få ett sånt varje vecka hela säsongen för ovana resenärer tenderar att komma tillbaka. "Där hölls välkomstmötet, då är det nog ett bra ställe." Så käkar de souvlaki och moussaka i en vecka, blir bjudna på ouzo till notan och är glada och nöjda. Och inget fel i det. Men den som letar efter vällagad traditionell grekisk mat ska nog fråga nån annan än reseledaren. För ärligt talat verkar h*n oftast veta obetydligt mer om Grekland än det som skrivs i den egna resekatalogen. |
#29
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Inkfish, tack för din kommentar, detta är vad jag har försökt säga.
|
#30
|
||||
|
||||
Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..
Tack, vad bra! Ska snart ner och det är 11 år sedan senast, så det var ju ett tag sedan.
|
|
|