Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-11-12, 18:31
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Längtar till "min" ö!

Det gör jag alltid när turistsäsongen är över. Vintern är definitivt den tid på året när det är som mest underbart att vara på "min" ö. När regnen kommer, olivskördandet börjar, de godaste apelsinerna mognar, när dalarna fylls av doften av brasorna där olivgrenarna bränns efter gallring. Alla fester när årets tsikoudia ska provsmakas. Doften av grillat kött, tillställningar när männen sitter ute (under tak förstås) dricker sig berusade och sjunger amman-sånger. Melodier svarta som natten ekar till långt in på morgontimmarna. Att gå på torsdagsmarknad och inhandla veckans grönsaker. Kanske fynda en stor kasse clementiner för 1 €. Träffa vännerna efter marknaden på det gamla vanliga caféet.
Ingen har bråttom, efter en öl eller ett glas vin blir vi hungriga och drar in till stan och äter lunch. Fortfarande sällskapssjuka åker vi hem till någon och fortsätter samvaron. Kanske regnet, som behövs så väl, vräker ner en dag. Strunt samma, i morgon skiner säkert solen igen och det är 20 grader varmt. Som gjort för långpromenad i bergen. Höra rovfåglarnas skrik när dom flyger från bergstopp till bergstopp. Höra surret av redskapen som används när oliverna ska ner från de gamla träden, ner på de svarta näten. Plocka några mandlar som någon missat direkt från trädet. Palla apelsiner i Apelsindalen. Natten sänker sig tidigt, redan klockan 18 är det kolsvart. Kanske man vaknar mitt i natten av ett mäktigt åskväder, blixtarna korsar himlen hela tiden, mullret får hela huset att skaka så att rutorna skallrar. Trots det längtar jag hem till "min" ö!
Gunilla
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.