Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-03-12, 10:47
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007
Standard Formaliteter ved flytting til Hellas

Formaliteter i forbindelse med flytting.
Jeg mottok en e – mail med spørsmål om slikt i forbindelse med tråden om flytting og bygging.
Jeg velger å legge dette i egen tråd.
Svensker har mindre eller i prinsippet ingen problemer med å flytte till Hellas fordi Sverige er EU medlem. Norge har EUS avtalen, men det kjenner ikke alle greske offentlige instanser til. I så fall stiller jeg som norsk i klasse med Kongo!
Formaliteter:
1.
Registrering på skattekontoret.
Dette er det første du gjør. Da får du skattenummer. Det er viktig i Hellas! Du ar ikke en sjanse til å fylle ut en gresk selvangivelse, deklarasjon. Alle grekere bruker en skatterevisor som ordener dette for 100 – 200 Euro, avhengig av hvor komplisert deklarasjonen er. Innlevering er 1 mai, det blir utsatt til 1. juni uten problem. Når du bygger er det noe mer komplisert fordi alle bilag fra bygningsmaterialene skal inn i regnskapet for momsens skyld. Om du kjøper et FERDIG hus kommer det skatt på kjøpesummen. Den betales av kjøper!! Den varierer fra distrikt til distrikt i hver kommune. Fra 10 – 15 %. Om du bygger betaler du bare moms på byggematerialene. Denne er medregnet i byggekontrakten. Tomten må du betale skatt på av kjøpesummen. Norge og Sverige har skatteavtale med Hellas så du betaler bare skatt til Hellas.
2.
Oppholdstillatelse.
Det fikk vi lettvint på politistasjonen. Leverte pass og skatteregistrering hos politiet den ene dagen og fikk oppholdstillatelsen neste dag. Denne er utstyrt med foto og kan tjene som fullverdig legentimasjon. En norsk bekjent på Samos hadde problem med oppholdstillatelsen på grunn av manglene kunnskap til EUS avtalen. Han måtte kople inn ambassaden i Athen. Svensker vil aldri få problem med dette.
3.
Kjørekort.
Dette må byttes inn i gresk kjørekort innen 3 måneder. Jeg viste det ikke, det gikk 8 måneder uten at det medførte problemer.
4.
Registrering av ny bil.
Ingen problemer for svenske borgere. Dette skjer i Nomarcheio, fylkes – lens administrasjonen, de hadde aldri hørt om EUS avtalen. En hyggelig ung mann hjalp meg, jeg ringte Greske ambassade i Oslo som overbeviste ham. Avtalen ble funnet i skuffen til fylkesmannen, lenshøvdingen. (heter det så på svensk?) Bilen ble registrert på timen.
Ta ikke med deg bil til Hellas. Nye biler koster det halve av i Norge. Det er problemer med innførsel selv fra EU land!
5.
Tollfri innførsel av innbo
og løsøre som du tar med deg i flyttingen.
Nordmenn må gå i den greske ambassaden med fortegnelse over hver enkelt gjenstand med anslått verdi. Fortegnelsen må være på gresk!
Jeg er ikke sikker på om dette er nødvendig for svenske statsborgere siden Sverige er EU medlem. Alle disse opplysningene fikk jeg fra det svenske flyttebyrået som organiserte flyttingen. Det tok ca 2 måneder fra det ble hentet til det ble levert på døren.
6.
Sykeforsikringen
overføres i henhold til EU avtaler, fra Norge – Sverige til IKA, det greske statlige sykeforsikrings systemet. De sender regning til Norge – Sverige. For dette betaler vi i Norge 3% av pensjonsintekten, noe som blir trukket fra i deklarasjonen her. Noen kan sikker fortelle hvordan dette er for Svensker.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55.