Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-04-11, 16:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sista natten i Athen, eller...

När man flyger hem från Athen så är man ju oftast tvungen att sova på hotell sista natten. Det jag kallat ett nödvändigt ont i ett annat sammanhang... Jag tycker det känns onödigt, dyrt med resan dit, rum osv...

Det är absolut inget fel på Athen, tvärtom. Men när jag varit ute på öarna så känns det som "spilltid", dyr dessutom. Då vill jag hem (till katterna ) och inte hasa omkring i storstan bara för att vänta på att flyget ska gå.

"Missförstå mig rätt..."

Athen är en underbar stad! Men då ska man lägga lite mer tid där. Och det har jag gjort tidigare. För de som inte varit där så mycket kan det ju vara kul att vara där en eller ett par nätter för att utforska i samband med hemresan.

De senaste dagarna har jag "lusläst" GTP för att planera inför för nästa resa. (Jag vet att det är för tidigt, men jag kan inte hålla mig... Det är så kul.) Då har jag sett ett par saker. Ett nytt rederi som heter Fast Ferry Lines, som jag aldrig hört talas om tidigare, har dykt upp. Och det som jag egentligen ska komma till.

Det finns redan nu ett antal nattbåtar in till både Pireus och Rafina som inte funnits förr. De jag sett avgår från Naxos, Paros, Myconos och Tinos. Jag har inte kollat Andros och Syros. Vissa av dem är ju gemensamma linjer, men det flera stycken. Avgång sent på kvällen och ankomst i resp. hamn mellan 01- 06. Och de flesta flyg brukar ju gå hemmåt vid middagstid, så man har gott om tid att ta sig till flygplatsen. Om man nu som jag helst vill slippa den där sista natten i Athen...

Att ta nattbåt in passar ju inte alla. Familjer med mindre barn kanske, m fl. Men för "hardcore" luffare som jag som har plåtmage och nerver av stål kan det vara ett bra alternativ. Resan in ska ju till i alla fall men man sparar hotellrummet. Sova ifatt gör man på planet hem...

Nu är inte detta aktuellt för mig i år eftersom jag flyger till Santo. Men nästa år... För oavsett vilken ö man är på i Cycladerna så är det ju lätt att ta sig till tex Naxos. Vänta där några timmar och sedan ta nattbåten in.

Normalt sett så brukar "vi" ju alltid rekommendera att man åker in till Athen dagen innan hemresan. Men detta är ett alternativ för de med orken och en gnutta äventyrslusta. Samtidigt ska man ju hålla koll på väder och vind. Ser det ut att börja blåsa ska man kanske ta det säkra före det osäkra...

Nästa gång, om, jag blir "tvingad" att övernatta i Athen kommer jag att bo i Glyfada. Det var där jag alltid bodde några dagar förr, i början av 80-talet, när jag började båtluffa. Det är nog dyrare där nu än inne i Athen, men roligare...

Peter
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.