Citat:
Ursprungligen postat av spiro
vem den där väskan är tänkt att användas av? Jag menar, om det sker ett tillbud och jag kliver fram och hävdar att jag har kunskap och erfarenhet. -Får jag tillgång till den då?
Förlåt Elisabeth att jag är lite jobbig, men sköterskor är ju lite besvärliga generellt. Men det låter lite farligt om man säger så.
|
Vilken policy flygbolagen har i den frågan vet jag inte, men du kan väl kontakta dem och fråga om det.
Men om jag skulle anta, så vet jag ju att de frågar i högtalaren om det finns någon sjukvårdskunnig ombord, och sedan hoppas de nog att ingen som inte vet vad den gör, erbjuder sig. De som är utbildade vet ju också vad de kan och man kan ju inte annat än lita på att de inte gör några ingrepp eller ger mediciner utan att veta vad de gör. Jag tvivlar på att de frågar efter läkar- eller sköterskelegitimation. Men självklart innebär det en viss risk att någon idiot kommer fram och spelar teater.
Jag tycker i alla fall det är bra att det finns så bra resurser som möjligt ombord. På ett tåg finns ju så vitt jag vet inte alls samma möjligheter om någon till exempel skulle få en hjärtinfarkt, men tiden det tar att komma till närmaste mottagning kan vara lika lång. En nödlandning räddar ju inte heller nödvändigtvis ett liv bättre än akutvård i planet gör.