Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-09-04, 19:56
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Religion

Hej!

Jag har gift mig med en grek vars familj ar valdigt religios. Trodde inte att greker fortfarande var sa religiosa, men sen jag flyttade till Aten har jag insett att manga tror verkligen pa Gud och aven unga, sa jag fick en liten chock i borjan. Inte sa att jag tycker att det ar nagot fel, men det var mer sa att de tyckte att jag var konstig som inte trodde. Om man sager att man inte tror ar det som att de tror att jag har haft problem och att jag "forlorat min tro pa Gud".
Nu ar det sa att min mans familj ar valdigt religiosa, de gor korstecknet innan de ater och innan tex resor och gar till kyrkan varje sondag. Tro inte att den har familjen ar ett undantag, det har ar valdigt vanligt, men kanske mer pa fastlandet vad jag har forstatt. Min mamma som bodde pa Rhodos i 15 ar sager att hon inte kanner igen nagot av det har, sa jag antar att de kanske inte ar lika religiosa dar, kanske turismen har paverkat?
Till min mans foraldrar vill jag garna inte saga att jag inte tror pa Gud eftersom de skulle bli sa oerhort besvikna sa det kommer inte pa fraga.
Men problemet ar att varje hogtid som vi firar med dem forvantar de sig en massa saker, som att jag ska kyssa ikonerna i kyrkan och gora korstecknet och sant, saker som inte ar jag alls. Det kanske ar annu varre for mig som ar halvgrek och jag "borde gora de har sakerna" medan om jag var helt utlanning kanske de skulle forsta att jag inte har vaxt upp sa. Om jag inte gor det kommer jag vara den enda som inte gor det och kanner att jag skammer ut min man lite och det vill jag ju inte heller. Min man vet saklart att jag inte tror och har inga problem, men de andra vet inte.

Hur som helst undrar om det ar nan som har samma problem eller hur man har hanterat detta?
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:17.