|
|||
|
|||
Skiathos igen - el. annan ö (med flygplats)?
Hej!
Min kille och jag har varit på Skiathos 1 vecka i juli 2005 resp. juli 2008. Vi gillar bägge ön väldigt mycket, även om jag nog är mer entusiastisk än han Vi har bott i Megali Ammos bägge gångerna och tycker att det läget, lagom bra strand c:a 7 minuters gångväg från den charmiga stadskärnan, är helt perfekt. Första gången hyrde vi bil och åkte runt hela ön, andra gången körde vi en slapparvecka och höll oss enbart i närområdet. Nu är frågan om det ska bli Skiathos igen eller om man ska våga testa någon annan ö. Därför vill vi gärna ha förslag på "nya" öar, och gärna konkreta orter på öarna ifråga. Vi är 43 resp. 57 år, barnfria, gillar "det goda livet" och är inte överdrivet priskänsliga. Liten "kravlista": - Ön ska ha egen flygplats (kan möjligen frångås om det finns oerhört goda skäl) - Alltför stor tonvikt på toksupande ungdomar eller blöjbytande småbarnsfamiljer undanbedes vänligt men bestämt - Vi vill gärna ha en strand max 2-300 meter från hotellet men har inga krav på att den ska vara extremt playa-mässig - Svindlande vacker och/eller originell natur uppskattas - Vi gillar "taverna-mat" men ser gärna att det finns åtminstone ett par tre lite mer högklassiga (gärna grekiska) restauranger inom ett par kilometers radie, och kanske någon nattklubb på samma nivå - Finns det shopping som höjer sig något lite över "nyckelringsnivån" så är det trevligt men inget krav - Det får gärna finnas närliggande trevliga öar att göra korta dagsutflykter till Våra Greklandserfarenheter bortsett från Skiathos är samtliga runt 20 år gamla och har kanske ingen relevans idag, men dock: Mina: - Kreta (Rethymnon, historiskt intressant men rätt ocharmigt) - Paros (kändes lite som en standardö som inte "stack ut" på något sätt) - Antiparos (kul som dagsutflyktsmål, men....) - Santorini (extremt vackra vulkansandstränder men rätt turistigt) Jag har även varit några dagar i Aten. Min killes: - Rhodos samt Korfu, verkar inte ha gett några bestående minnen..... Blanda 3 delar Skiathos, 1 del Ibiza, ett par Gordon Ramsay-restauranger med (grekisk) finmat samt en shoppinggata á la Newbury Street i Boston, krydda med lite rökelse och härlig lounge-musik á la Buddha Bar..... jag inser att det kanske bara är i mina drömmar som den ekvationen går ihop? // Fnulan |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|