Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-09-19, 20:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Äta i Pigadia

Jag har gnölat lite över maten i Pigadia under åren, har haft svårt att hitta sådan mat som jag tycker om: enkel, traditionell grekisk mat. Orea Karpathos smårätter spelar i särklass och jag äter gärna gyros, som på Tis Erasmias - men sen har det varit svårt. Har fått kompromissa med pasta och pizza ibland för att få variation.

Därför var det en glad överraskning i år när jag insåg att jag plötsligt har precis tillräcklig variation för att få en semester att gå runt. Inte minst tack vare det här nya stället, Vala:

Skylten var ännu inte klar men det är gamla To Feggari, vägg i vägg med Pizzeria Bella Karpathos, som bytt regi inom familjen under sommaren.

Konceptet är peka-i-köket bland ett fåtal rätter som lagas varje dag (av en hemvändande pensionerad kock och amerikagrek). Och nu fick jag äntligen de gamla traditionella långkokrätterna som jag inte hittat i Pigadia tidigare som kyckling med potatis i citronsås, lamm i tomatsås med grönsaker, kyckling i vinsås osv, allt lagat i långpanna i ugnen.

Dessutom fanns mycket goda kokta grönsaker, det fanns moussaka, pastitio, gyro osv.

På 14 dagar åt jag tråkigt en enda gång, lunchen i Apella. Men det visste jag ju, den tavernans främsta förtjänst är utsikten. Allt annat jag åt var - jättegott

Middagar åt jag på:

Orea Karpathos 4
Vala 3
Pelagos 2
Mesogeios 1
Tis Erasmias 1
Under the Trees 1
To steki i Mesochori 1
Kyrkan i Mesochori 1
(Pelagos har inte samma höga klass på maten som de övriga - men genom att plocka bland smårätterna äter jag gott där också och njuter av musiken)

Luncher åt jag på:
Ammos Mangos 3
Orea Karpathos 1
Dramountana i Lefkos 1
To Steki i Mesochori 1
Tis Erasmias 2
Olive Garden i Kyra Panagia 2
Christou Pigadi 1
Apella 1
Taverna Klimataria i Volada 2

De enskilt godaste rätterna var nog:

imam baialdi i Christou Pigadi
ugnsbakad kyckling i tomatsås på to Steki i Mesochori
den karpathiska korven och favan på Orea Karpathos
kalamarin på Under the Trees

Och ingen pasta eller pizza blev det

Fyll gärna på med var ni åt godast senast på Karpathos, det är kul att prata mat
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.