Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-05-16, 14:29
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Info om flytt till utlandet

För den som är intresserad av att veta hur man går till väga när man ska flytta till ett annat land som pensionär kommer här lite info.

Jag kommer att åka till Kreta utan att ha anmält flytt dit, jag åker alltså först dit som om jag vore turist, men jag har alla blanketter med mig som kommer att behövas.

När jag sedan ska anmäla min flytt gör jag så här:

Till Försäkringskassan:
Till FK ska jag skicka in E5459 (Flytt till utlandet). När den blivit handlagd kommer jag att få tillbaka en blankett som heter E121 i 2 ex och som ger mig som pensionär rätt till samma vård som grekerna. I Grekland får jag då en Hälsobok av IKA (Försäkringskassan i Grekland)
En ny EU-regel är införd den 1/5 2010 som innebär att pensionärer som är bosatta utomlands får rätt till sjuk- och tandvård i Sverige på samma villkor som om man bor i Sverige. Gäller även planerad vård. Det är nu alltså möjligt att välja vård i antingen Sverige eller det EU-land man bor i. Vi betalar ju skatt också i Sverige.

Till Skatteverket
Om man är bosatt utomlands och har pension från Sverige ska man i regel betala särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK).
Den särskilda inkomstskatten beräknas då på mitt månadsbelopp efter avdrag med ett fribelopp. Fribeloppet motsvarar det grundavdrag som jag kan få om jag beskattas med preliminär skatt. Jag betalar alltså bara skatt på den del av pensionen som överstiger fribeloppet. Fribeloppet fastställs varje år av regeringen (prisbasbelopp för 2010 är 2 721 kr). Pensionen beskattas endast till den del den varje månad överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp.
För att få SINK-skatt skickar jag alltså in en blankett till SKV som heter SKV7665 (Flytt till utlandet) och SKV4350 Ansökan om SINK-skatt.

Yanna
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38.