![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, så är vi nyss hemkomna från ett VARMT Parga, som ska bli ännu varmare kommande vecka. Den värme som varit räckte gott för oss
![]() En sen eftermiddag i början av veckan kom ett snabbt värmeåskväder md en regnskur men det varade bara nån timme...Vi som älskar grekiska åskväder satt och njöt med en ouzo på balkongen ![]() Vi har tagit det ovanligt lugnt för att vara oss, vi har varken hyrt moppe eller bil, men jag har ju sett allt runtom av intresse sen tidigare resor och Claes var så nöjd med att slippa köra. Har man bara en vecka så räcker det med dagsutflykten till Paxos, som var JÄTTEMYSIGT samt vandringen genom olivlunden till Lichnosstranden och tillbaks. Tydligen finns flera stigar att välja på. Vi gick uppåt uppåt, förbi kyrkan och sen ut på den bilväg som slingrar sig ner hela vägen till stranden. Ca 1,5 tim lite drygt vardera vägen från vårt hotell. Väl värt mödan! Vi bodde BILLIGT på Tousis, (5.800 för 2 pers inkl transfer och mat på flyget). Tousis var väldigt mysigt mitt i Parga. Vi hade en fin studio med balkong ut mot gränden där vi kunde följa grekisk vardag. Vi hade både morgonskugga för frukost och även skugga på sen eftermiddag efter en dag i solen. Jättefint duschrum, helkaklat med duschkar att stå i och draperi. Bland det finaste vi haft på alla våra resor. Bageri och supermarket 3 min från studion. Parga är fortfarande mysigt så här i början på säsongen, men OJ så det expanderat och byggts de senaste 9 åren sen förra besöket. Alla olivlundar närmast ovanför Valtosstranden är nu fulla av hotell och Vekios som var enda taverna/hotel vid Valtosstranden är nu omgivet av MÅNGA barer /tavernor och studios. Jag gillar ju inte att det blivit så jättemycket "tingeltangelbutiker" på bekostnad av alla mysiga affärer/gallerier som fanns förr, men bevisligen är det ju sånt som säljer, annars skulle de ju inte finnas. Parga är dock fortfarande väldigt vänligt, mysigt och i vårt tycke förvånande billigt. Vår absoluta favorit blev även denna gång taverna SAKIS lite förbi Kastro nära Andreas och Stefanos och Romantica. En taverna som varit i familjens ägo sen 1954 med helt supergod mat, jättetrevlig personal och alltid absolut fullt varje kväll..man får köa sig in och får gratis ouzo medan man väntar på bord. Vi åt antingen förrätt och varmrätt, eller tog 4 olika rätter att dela, vin,(flaska ibland, husets ibland) och ibland även irish coffe för mig och Metaxa och kaffe för Claes och som allra mest betalade vi 32 euro för allt. Då hade de även bjudit på frukt till efterrätt, ouzo samt vitlöksbröd till maten....Så billigt för så mycket har vi aldrig fått de senaste 5 åren i Grekland. Dricksen blev riklig! Innan besöket på Sakis tog vi ofta en ouzomezé på Meeting nere i byn....varsin ouzo med rikligt tilltugg ibland i 2 omgångar kostade 3 euro för 2.... En minikalimeraträff hann vi också med i torsdags med start på Meeting kl 20 och sen fortsatte vi till Sakis. Vi som träffades var Ricky med fru Agneta, Katarina,"KajsaH" och Claes och jag....klockan blev mer än midnatt innan vi sa gonatt ![]() Kajsa är nu kvar ännu en vecka, 10e gången i Parga och hon skulle visst ner igen i augusti.....Hon känner för Parga som jag för Tinos och har givetvis fått vänner därnere. ![]() Sammanfattningsvis så är vi mer än nöjda med resan! Pargaborna är otroligt vänliga i alla fall så här i början på säsongen....om några veckor 2-3dubblas antalet besökare.... Solat LITE, vi gillar skugga mest under parasoll vid stränderna, ätit gott, läst, löst korsord och bara "varit"......kan det vara bättre???? ....jo, kanske om vi varit på Tinos istället då ![]() ![]() Lissi och Cbriss |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|