|
||||
|
||||
Varmt
-helt enkelt, -varmt.
Den gångna natten upplevde jag som varmast hittills, kanske inte i gradtal men i fuktigt tryckande luft som inte fläktarna lyckades flytta på. Det råder för närvarande "bounéndes", den svaga sydvästliga vind som medför dis , nästan dimma. Gammeljajan sa att den vinden fick fikonen att mogna. Jag började kolla lite på vindar och fann att de italienska namnen råder här. I Dodkanesaområdet inte så konstigt eftersom det var italiensk överhöghet från 1912 till 1945, och vem vet om inte tidigare korsfarare och venetianska handelsmän hade med saken att göra också? Mistral-maistros från nordväst, Tramontana eller Bora fron norr , Graigos -Grecale från nordost, Levante från öster, Sirocos-Sirocco från syd och sydost, Ostria-Ostro från syd, Garbis-Libecco från sydväst, Bounendes-Poniente från väst. Men meltemin då? Den starka sommarvinden från norr? Namnet kan ha att göra med "mal tempo" , dåligt väder och den ställde till det för segelbåtarna eftersom den kan vara både stark och långvarig, mest tiden maj-sept. Siroccon (Notias, sydlig) för med sig en massa Saharadamm som ligger precis överallt. Nuförtiden är det väl bara nöjesseglarna som håller reda på vindarna eftersom varenda fiskare har motor i båten, men man kan ju föreställa sig hur det var att segla och ro förr i tiden. Att vara galärslav var nog inget man drömde om. Jag har varit med om en oerhört snabb ändring av vädret när vi var ute med båten, och det var ganska skrämmande. För våra kära turister är der förstås lika obehagligt när båtar inte får lämna hamn på grund av storm med missade flyg som följd. Just nu skulle jag dock välkomna några Beaufort så att tvätten torkar åtminstone! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|