|
|||
|
|||
Santorini, never again
Selv om jeg er født i Hellas har jeg ikke besøkt alle øyene!
Noen venner fikk overtalt meg til å dra til Santorini. Jeg ble fortalt at byen Fira var stedet. Det var mange ledige rom på Internett så jeg fant raskt frem til et rimelig sted. Dessverre på gal side av byen med utsikt mot flyplassen. Alerede i havnen fikk jeg avsmak på stedet. Du må ha bil for å ta deg frem på øya, vell og bra et bilutleiefirma i havnen tilbød bil på stedet til 50 euro for 2 dager, ingen upris. Bilen var imidlertid gammel og full av små skrammer! Jeg tok derfor frem kameraet i all stillhet og fotograferte hele exteriøret. Den endelige kontrakt skulle jeg skrive på kontoret oppe i byen, ok , dro dit og kontaktet personalet. Den som kom ut begynte straks å se over bilen, "Dette merket er nytt" !!! det koster egentlig 200 ero, men om vi kan gjøre opp kontant slipper du med 100!" DA ble jeg forbannet!!! Jeg viste frem bildene, og da jeg dertil gikk over til å snakke gresk ble han usikker og trakk kravet tilbake! En engelskmann som viste seg å bo fast på Santorini hadde oversett hele opptrinet fortalte meg at det var en måte alle ansatte i utleiefirmaene brukte for å tjenepenger! Firmaet hadde ikke noe med det hele! Neste dag skulle jeg oppleve noe liknende. Det er vanskelig å parkere en bil i Fira, eneste mulighet er i utfartsveien. Da jeg fant en plass så jeg tilfeldigvis i speilet to gutter som stillet en motorsykkel like bak bilen og veltet den med et brak. Jeg hørte hyl og spetakel bak meg. Da jeg kom ut av bilen ropte de to guttene ut anklager på dårlig engelsk! "Du har ødelagt vår motorsykkel!!" De forlangte 300 euro, men om jeg betalte straks skulle det koste 200! Da ville jeg slippe ubehageligheter med politiet! Jeg visste med meg selv at jeg ikke hadde vært i nærheten av sykkelen. Da jeg begynte å snakke gresk ble de ikke lenger så agressive, det ble imidlertid jeg, jeg sa min mening om dem ganske ettertrykkelig på gresk samtidig som jeg tok frem telefonen og sa at jeg ringte politiet. Da ble det fart i saken, begge slengte seg på sykkelen og forsvant! Lit senere på kvelden observerte jeg de samme 2 guttene, de var i gang igjen med det samme "spillet" på samme sted! Ikke noe hyggelig førsteinntrykk av Santorini! Bedre skulle inntrykket ikke bli! Fira er overturistifisert, du "vasser i turister" Enorme grupper som går som saueflokker. Elendig kvalitet på restauranter, og det verste, byen er full av bæsj etter alle mulldyrene som kontinuerlig løper gjennom den lille byen i store flokker. Utsikten over "de hvite husene på kanten av stupet" var også en skuffelse, de var nå heller grå! Solnedgangen var fin, den lar seg ikke spolere! Helhetsinntrykk Fira, forfall, drittlukt og skitt pluss overturistifisert. Det som er Santorinis største atraksjon, Akrotiri, var stengt, ingen kunne si når den åpnet. Stedet var fult av byggemaskiner og store kraner så det var helt klart at noe var på gang. En kjøretur rundt hele øya virket ikke imponerende. Det eneste lyspunktet jeg kunne finne på øya var Tholos, helt oppe på nordspissen, her var det ikke så mange turister og jeg så eller luktet ikke noe mulldyrbæsj! For meg, Santorini never again! Jeg fikk nok! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|