|
||||
|
||||
Hur går det för utlänningarna i Grekland
Med min fråga tänker jag inte på andra EU-medborgare som visserligen säkert ofta jobbat svart i landet utan på de stora grupper illegala och legala flyktingar och invandrare som hade det mycket svårt redan innan krisen förvärrades. Om jag fattat det rätt så omfattas inte ens de legala invandrarna av det bidrag som gör att fattiga familjer kan handla mat mot "rekvisition". Någon samhällskunning person som vet hur det egentligen fungerar.
Greker som svartjobbat står ju också utanför det här systemet och tvingas lita till ren välgörenhet eller släktens hjälp. Speciellt svårt måste det ju vara för människor som lever i storstädernas fattiga områden där det inte ens är möjligt att odla egna livsmedel kanske annat än i en hink på balkongen. Om det ens finns en balkong eller bostad. Har förstått att exempelvis ensamstående mammor har det mycket svårt i Atens och Pireus fattiga förorter. Större delen av Grekland befolkning lever ju i storstäderna som snabbt verkar hålla på att förslummas. Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|