|
||||
|
||||
Tilos. Dag 10. Agios Ioannis. Ghera. Vandra. Livadia. Fåglar.
Vi gick alltså till Armenon igår kväll. Men först tog vi en ouzo på det trevliga torget. Det är en liten tradition vi har. När vi kom till Armenon var vi glada att vi hade bokat både bord och mat. Det fanns några bord lediga, men inte längst ut mot vattnet. Lammrätten var slut, men vi hade ju bokat, så till oss fanns det.
Jag kan försäkra er att det var gott! Fyra timmar i ugn gör susen. Idag gick jag till bagaren redan 06.30. Jag mötte några katter, Michalis från Omonia, och bagaren. I övrigt var det öde i Livadia. Framåt åttasnåret gav vi oss iväg på vår vandring. Första stoppet gjorde vi vid det meditativa kapellet Agios Ioannis. Vi stannade flera gånger längs vägen och njöt av de vackra vyerna. Vi valde att inte gå till den obebodda byn Ghera eftersom vi hade tubkikare med oss. Ska man gå till Ghera går man till höger i bild. Vi gick i stället upp i bäckravinen. Det är därifrån bilden är tagen. Vi träffade bland annat på denna ståtliga örnvråk. Efter fem timmar i bergen fick vi vår första belöning, och den belöningen bestod av denna vackra vy över Livadiabukten. Belöning nummer två fick vi en timme senare: grekisk sallad, lokal korv och – det bästa av allt – varsin iskall öl. På Taverna Armenon. Efter belöningen nummer två gick vi ner till stranden under Armenon. Här skulle man kunna tro att jag skulle skriva att vi fick ett dopp som belöning nummer tre. Men något sådant hände inte. Däremot kände vi på vattnet, och det var riktigt varmt. De säger här att det är länge sedan det var så varmt i vattnet så tidigt på året. I morgon vet vi, för då ska vi bada för första gången sedan vi kom hit. Ikväll blir det torget igen, och sedan middag på Omonia. Har inte varit där på två dagar och vi har lite abstinens. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|