|
|||
|
|||
Skatter och bidrag och fria rörligheten i Europa.
Vem har tid att springa på skattekontoret när det är så vackert väder i Chania ? Enligt avtalet mellan Sverige och Grekland ska tjänstepension och privat pension beskattas i Grekland för en svensk som bor stadigvarande där (och inte i Sverige). Den här inkomsten är pengar som jag sparat ihop alldeles själv, och nu när den betalas ut ska skatt betalas som för normal inkomst. Om nu skatt ska dras så tycker jag det är roligare att betala denna skatt i Grekland, än i Sverige, det är ju här jag lever.
Men hur ska jag få myndigheterna att förstå vad jag vill och varför ? Jag har ju ett skattenummer A.Φ.Μ. Men ingen deklaration har kommit, så jag tänkte att jag behöver bara be att få deklarationspapper "φορωλογικυ δηλβση" . Kvinnan i disken tittade efter på mitt nummer men sa att hon inte kunde se något där, men jag förklarade att jag har inkomster från Sverige som jag måste betala skatt för i Grekland. Hon sa att jag kunde få nödvändiga handlingar på våning tre, kassa fem. Handläggaren i denna kassa frågade om och om igen vad jag egentligen ville göra. Jag upprepade på trevande grekiska att jag skulle ha deklarationshandlingar och ville betala skatt. En flicka bredvid mig hjälpte till att förtydliga språkligt, så jag tror inte det var någon tvekan att budskapet gick fram, men han valde att avvisa med "inte idag". Jag får gå dit igen och se om det sitter någon där som har lite mer förståelse och som lever i den moderna tiden. Jag ger mig inte. Men även om jag fyller i en deklaration så kanske man inte kommer att förstå vad det är för inkomst och hur den ska beskattas. I värsta fall måste jag koppla in "EU-polisen" . Det är en byrå med några vakna och upplysta ungdomar som finns i varje EU-land som känner till alla regler och ska hjälpa till att samordna myndigheterna (kostnadsfritt). Ett exempel av det motsatta slaget, när man söker bidrag, gäller handikappersättning. Det känner jag till för att jag forskat så mycket i den fria rörligheten. Den har tillhört de bosättningsgrundade bidragen som man inte får behålla om man flyttar till ett annat EU-land. Det är ju naturligt att t.ex. bostadsbidrag för pensionärer inte får behållas om man flyttar ut ur Sverige varaktigt. Men genom ett beslut i EU-domstolen har svensk handikappersättning undantagits från regeln och blivit "exportabel" . Det betyder t.ex. att om Markus flyttar till Tjeckien för att arbeta mer än ett år avbryts hans handikappersättning, men han kan söka den på nytt genom tjeckiska sociala myndigheter. Och om han börjar att leva ihop med Veronika, som är handikappad genom en trafikskada, kan han söka svensk handikappersättning även för hennes räkning. Men även i detta fall måste med säkerhet dessa hjälpsamma konsulter anlitas, för även inom svenska myndigheter känner man till väldigt lite om detta, och jag har fått veta att man även missuppfattat dom nya bestämmelserna och gjort fel. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|