Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2012-07-02, 22:49
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard En lite Kretensisk fundering från en halvkretensare!

Nu kan jag inte riktigt hålla mig tyst längre. Jag slänger in hela mig (90%). Tystnaden har varit stor från min sida, men Janne och mina vänner här vet varför. ni får gärna banka på mig, för det tål jag så länge ni inte går till personangrepp!
Det jag är lite fundersam om är definitionen av södra Kreta! För mig är södra Kreta (geografiboken) den syd-ostliga delen med Vai, Tsou…, Kerato, med flera ställen. Är det inga här utom jag och Lars, Janne, John S som har varit där i det för oss nordbor ännu skönare klimatet. Speciellt vintertid! Det är garanterat 5 grader varmare på den sidan om vintern.
- Kan det bero på att det inte går någon charter dit?
Många besöker Matala och Knossos på sina utflykter.
- Men varför inte ta en semester inriktat på den sidan?
- Eller är det bara Xania med omnejder som räknas?
Kerato… är en festlig by på sydsidan, som inte egentligen vill ha turister, men de som väl hittar dit blir väldigt väl omhändertagna. Det innevånarna vill undvika är massturismen! Enstaka besökare är jättevälkomna, men bussar göre sig icke besvär då de ej kommer ner i byn p.g.a. vägen (om det inte är ändrat -2007).
Så min egentliga fundering är!
- När ska jag få börja läsa om reseäventyr till den riktiga södra delen?
Jag har absolut inget emot Agia Roumelli, Xora Sfakion eller Paleochora. Det är guldställen för den som vill ha lugn och ro. Trevliga människor och ett helt annat tempo än närmare Xania.
// Uffe
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.