|
||||
|
||||
Info om valdeltagande
Glömde i mitt förra inlägg att delge information om det kommande valet-
I maj blir det dels val till EU-parlamentet, dels kommunala val. Vi utlänningar från EU som bor och är skrivna i Grekland är berättigade att delta i de kommunala valen. Vad gäller EU-valet måste jag kolla bättre hur man gör, ska ringa ambassaden. Förutsättningen för att få rösta är att man är uppförd på röstlängd, (tror jag det heter i Sverige) och varje kommun har en myndighet som antecknar den som så vill. Hos oss heter det "lixiarchio" och är ett kontor i kommunhuset som noterar vigslar, dop och dödsfall, och alltså röstande. Du kan också fråga på "KEP", informationskontoret som ska finnas i varje kommun. Om du alltså bor i Grekland, och om du vill rösta, måste du bli uppförd på listan före den 28 februari, enligt dekret från inrikesministeriet. Om du röstat i tidigare val behöver du inte göra om inskrivningen (men kanske kolla, lite kaotiska system här...). För personer från länder utanför EU kan det gälla fler bestämmelser. Min information gäller alltså enbart folk från EU-länder. De kommunala valen handlar om val till borgmästare och kommunledamoter. Det blev ingen ändring som tidigare sagts, utan var och en som kandiderar till borgmästare presenterar en lista på max 42 (43?) personer som han vill ha med sig . Om denne person inte får klar majoritet blir det en valomgång till med huvudkandidaterna. Man sätter ett kryss på tre av de personer man tycker verkar bra. Dom som vinner får flest anhängare med sig till kommunstyrelsen. Tvåan får hälften så många, och trean ännu färre. Jag vet inte hur det blir om det är ännu fler grupperingar. Jag vet att det blir en oerhörd turbulens i många kommuner nu, efter fyra år av ekonomisk katastrof och många personliga motsättningar. Om du vill delta i din orts framtida planering bör du sätta dig in i det här, och skaffa dig en åsikt. Ska sägas att det inte är strikt partipolitiska värderingar , mer som personval. I den grupp jag sympatiserar med finns folk av olika politisk färg. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|