|
||||
|
||||
Kontrollera att du är med på listorna!
Denna uppmaning riktar jag till er som bor och är skrivna i Grekland och som vill vara med om de kommunala valen/och länsdelsvalen/ nu i maj. Jag kollade med "lixiarchio" här på Kalymnos, och tjänstemannen sa att det hade kommit olika direktiv från inrikesministeriet, och hon tyckte att man borde kolla att man finns med på listorna och inte har blivit bortdribblad av något skäl.
Jag är också av den personliga åsikten att man bör intressera sig för kommunpolitiken där man bor. Rikspolitiken lär man inte ha något inflytande över, men kommunalt kan man faktiskt påverka, genom att kontakta och konfrontera politikerna i hjärtefrågor ( ta bara engagemanget kring djurens förhållanden). Rätt snart märker man vilka som är bra att prata med och som verkar justa. Den 18 maj är det den första valomgången. Om ingen kandidat får tillräckligt stort övertag blir det en ny omgång den 25 maj mellan de två med flest röster. Uträkningen av mandat är ganska komplicerad. Den 25 maj är det också val till EU men det gäller bara oss som är grekiska medborgare. Kan du inte grekiska- fråga om någon kan förklara gruppernas program på engelska eller så. I de kommunala valen kan du glömma allt vad som heter ND, Pasok, Syriza, KKE och så- de olika grupperna har folk från olika politiska hörnor. Personval gäller, så det är bra om man får förtroende för någon särskild person. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|