Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2014-05-10, 20:42
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard En t-shirt jag aldrig glömmer

För 24 år sedan var Ylva och jag på sommarsemester på Zákyntos. Vi bodde mitt i staden vid hamnen, men gjorde utflykter över hela ön med cykel, vespa och buss samt även med organiserade turer. Laganás hade nyligen börjat exploateras och var inte i vår smak, men vi var där några gånger, för att se sköldpaddorna i havet och följa vad de uträttat nattetid.

En av dagarna intog vi tidig lunch på en taverna i Laganás. Där fanns bara två gäster ytterligare, en mor i 65-årsåldern och hennes dotter c:a 40 år. Typiskt engelska i stilen. Ylva tittade intensivt på dem och började skratta. Jag sa: ”Du kan väl inte glo på dem på det där sättet”. Jag var fortfarande typiskt svensk då! ”Men titta på hennes t-shirt”, sa hustrun. Nu var vi två som tittade och fyra som skrattade. På t-shirten stod nämligen:
”Searching for a man, who
Looks like an Adonis,
Rich like Rockefeller
And bonks like a rabbit.”

När jag senare på hösten åter var på jobbet och berättade om resan, drog jag också t‑shirtsversen för en grupp kvinnliga språklärare. Ordet ”bonk” fanns inte i deras ordlista, så det fick jag översätta. (Det var ju förra årtusendet)!

Själv brukade jag använda olika t-shirts för att göra mitt lärarjobb roligare. När undervisningen handlade om det periodiska systemet, hade jag en t-shirt med de olika faserna fast, flytande och gas i olika färger och med de radioaktiva ämnena självlysande i mörker. När det var dags för relativitetsteorin i fysik blev det en självlysande t-shirt med Einstein på bröstet. Men bäst var att ta på: ”No Scool, No Job, No Problem” vid sista lektionstillfället, för då väntade Kreta både vid jul- och sommarlov!
/ Jannis
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:06.