![]() |
|
|||
|
|||
![]()
För 24 år sedan var Ylva och jag på sommarsemester på Zákyntos. Vi bodde mitt i staden vid hamnen, men gjorde utflykter över hela ön med cykel, vespa och buss samt även med organiserade turer. Laganás hade nyligen börjat exploateras och var inte i vår smak, men vi var där några gånger, för att se sköldpaddorna i havet och följa vad de uträttat nattetid.
En av dagarna intog vi tidig lunch på en taverna i Laganás. Där fanns bara två gäster ytterligare, en mor i 65-årsåldern och hennes dotter c:a 40 år. Typiskt engelska i stilen. Ylva tittade intensivt på dem och började skratta. Jag sa: ”Du kan väl inte glo på dem på det där sättet”. Jag var fortfarande typiskt svensk då! ”Men titta på hennes t-shirt”, sa hustrun. Nu var vi två som tittade och fyra som skrattade. På t-shirten stod nämligen: ”Searching for a man, who Looks like an Adonis, Rich like Rockefeller And bonks like a rabbit.” När jag senare på hösten åter var på jobbet och berättade om resan, drog jag också t‑shirtsversen för en grupp kvinnliga språklärare. Ordet ”bonk” fanns inte i deras ordlista, så det fick jag översätta. (Det var ju förra årtusendet)! Själv brukade jag använda olika t-shirts för att göra mitt lärarjobb roligare. När undervisningen handlade om det periodiska systemet, hade jag en t-shirt med de olika faserna fast, flytande och gas i olika färger och med de radioaktiva ämnena självlysande i mörker. När det var dags för relativitetsteorin i fysik blev det en självlysande t-shirt med Einstein på bröstet. Men bäst var att ta på: ”No Scool, No Job, No Problem” vid sista lektionstillfället, för då väntade Kreta både vid jul- och sommarlov! / Jannis |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|